Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2020/000327 | Felnőttképző engedélyszám: E/2020/000428
KTI
  • Magunkról
  • Hírek
  • Szolgáltatások
  • Kutatás
  • Projektek
  • Kapcsolat
  • HU | EN
  • Keresés
  • Menu
Ön itt áll: Kezdőlap / Projektek / Kiemelt hazai projektek / Országos Célforgalmi Adatfelvétel 2008

Országos Célforgalmi Adatfelvétel 2008

SZAKMAI HÁTTÉR

A 2008. szeptember 15. és október 22. között lebonyolított Országos Célforgalmi Adatfelvétel során létrejött adatállományok elemzése közben számos olyan részeredmény született, amelyek hatékonyan segíthetik a közlekedési szakma mindennapi munkáját. A KTI honlapján elérhető ábrák és grafikonok megfelelő értelmezéséhez az alábbiakat kell figyelembe venni.

I. A háztartásfelvétel adatai 

A háztartásfelvétel során az ország 70 Budapesten kívüli kistérségében, ezen belül további 10 nagyvárosi jellegű kistérségi központban összesen 24162 háztartás tagjait kérdezték ki hétköznapi helyközi utazásaikról. A kapott eredményeket az adott térségre teljeskörűsítve mutatjuk be, azaz a minta sokaságon mért értékeket az alapsokaságra arányosítottuk. A reprezentativitás biztosítása céljából további korrekciók történtek ott, ahol a minta összetétele (pl. a nemek, vagy korcsoportok) aránya eltért az alapsokaságétól. A 70 kistérség kiválasztását is részletes elemzések előzték meg annak érdekében, hogy minél jobban képviseljék az országban előforduló jellemző területeket (alföldi-hegyvidéki, aprófalvas-nagyobb települések, határszéli-belső, stb.). Mindezek eredményeképpen kijelenthető, hogy a bemutatott értékek az aggregáció minden szintjén jól reprezentálják az adott csoport közlekedési szokásait, pl. országosan vagy kistérségre, a teljes népességre, vagy annak kisebb csoportjára.

Az adatfelvétel időpontjából következik, hogy a bemutatott jellemzők egy tavaszi-őszi hétköznapra vonatkoznak, azon belül is a helyközi utazásokra. Fontos körülmény, hogy a világgazdasági válság ekkor még Magyarországon nem éreztette hatását. Ez egyrészt azt jelenti, hogy mivel az utazási igények 2009-ben már csökkentek, ezért a számított értékek csak ennek a figyelembevételével használhatóak fel. Kedvező ugyanakkor, hogy az adatok a társadalomnak és a gazdaságnak még egy konzisztens, nem átmeneti állapotára vonatkoznak.

II. Modellezési adatok 

Az adatok másik csoportja arra a területi és hálózati modellre vonatkozik, amelyre az Országos Közúti Közlekedési célforgalmi mátrix készült.

A területi modell azokat a területi egységeket (forgalmi körzeteket) mutatja be Magyarországon és Európában, amelyek között a Magyarországot érintő forgalom nagysága meghatározásra került. A forgalmi körzetek mérete Magyarországon belül kisebb, attól távolodva egyre nagyobb. Hazánkban a településszerkezettől és a települések méretétől függően egy-egy körzet egy vagy több települést foglal magában. Kivételt képez Budapest, ahol a belvárosi kerületek összevonásán túl egy kerület egy forgalmi körzet. Így összességében 951 belföldi és 68 külföldi körzetet tartalmaz a modell. Fontos körülmény, hogy a forgalmi modell, és a célforgalmi mátrix is a forgalmi körzetek közötti utazásokkal foglalkozik, az azokon belüli utazásokat nem tudják figyelembe venni.

A könnyebb értelmezhetőség érdekében a kész mátrix táblázatos formája helyett térképen mutatunk be néhány példát: a belföldről induló és belföldi célpontú személygépkocsikat, illetve a magyar rendszámú tehergépkocsik indulásait ábrázoltuk térképes formában.

A célforgalmi mátrix alkalmazhatóságát az is minősíti, hogy a modellszámítások, az ún. ráterhelés során adódó számított forgalmi terhelések milyen mértékben egyeznek meg a valós hálózaton mért forgalmi terhelésekkel. A valósághű eredményekhez a valóságoshoz minél közelebb álló modellhálózatra van szükség. Az úthálózati modellt bemutató ábrák egyrészt annak részletezettségét, másrészt az egyes útszakaszokon adódó számított Átlagos Napi Forgalomnagyság (ÁNF) értékeket mutatják be, a felmérés időszakához igazodóan tavaszi-őszi hétköznapra vonatkozóan.

A képekre kattintva jpg, a képek alatti feliratra kattintva pdf formátumban tekinthetők meg az ábrák.

Az Országos Célforgalmi Adatfelvétel a KKK megbízásából, a KHEM szakmai felügyelete mellett készült.

Az OCF mátrixokhoz való hozzáférés a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (Budapest, 1024 Lövőház u. 39.) főigazgatójának címzett hivatalos levél és a KKK főigazgatójának engedélye alapján lehetséges. A levélben be kell mutatni, hogy milyen feladatokra szeretné a kérelmező használni az adatokat.

Vissza a hazai kiemelt projektekhez

INFORMÁCIÓK

  • Hírek
  • Kutatás
  • Kapcsolat
  • közadat.hu
  • Könyvtár
  • Adatkezelés

FRISS HÍREINK

Legfrissebb hírek

  • Módosításra került az Innovatív Mobilitás Program dokumentációja
  • Fenntartható városi mobilitási tervek: megjelent az új európai útmutató magyar változata
  • Megjelent az „Innovatív Mobilitás Program” című felhívás
  • Idén is kiderült mennyire kerékpárosbarátak a pályázó települések és munkahelyek

DIREKT LINKEK

  • Szolgáltatások
  • Közhasznúság, közbeszerzés
  • Álláshirdetés
  • Projektek
  • Közlöny
  • On-line könyvtár

Kövessen minket

Scroll to top

Ez az oldal cookie-kat használ. Ha folytatja a böngészést a webhelyen, akkor elfogadja a cookie-k használatát

OKTovább