Nyilvántartásba vételi kötelezettség
A drón megvásárlása és a biztosítás megkötése után az első út a légügyi hatóság nyilvántartási rendszerébe vezet!
A drón tulajdonos, vagy az általa megbízott személy nyilvántartásba veteti (a játék[3] kivételével) az eszközt (eszközregisztráció). A rendszer automatikusan generál egy ún. „nyilvántartási jel” -et, amit az eszközön jól látható módon fel kell tüntetni.
Ugyanezen a rendszeren keresztül az eszköz üzembentartója is kötelező érvénnyel nyilvántartásba veteti magát (üzembentartó regisztráció). A rendszer az üzembentartó számára automatikusan generál egy ún.” nyilvántartási szám” -ot, amit az eszközön szintén fel kell tüntetni. Abban az esetben, ha az üzembentartó és tulajdonos ugyanazon személy, akkor a tulajdonos saját magát veteti nyilvántartásba, mint üzembentartó. Bizonyos, magas kockázatú műveletek (egyes „speciális”, és minden „engedélyköteles”) végrehajtását végző távpilótákat is nyilvántartásba kell vetetni (távpilóta regisztráció), melynek részletes szabályai később kerülnek meghatározásra. A regisztrációs díjakat a légiközlekedéssel kapcsolatos hatósági eljárások díjairól szóló 3/2002. (VI.20.) GKM rendelet melléklete tartalmazza.
Biztosítási kötelezettség
Tekintettel arra, hogy a pilóta nélküli légijárművek súlyuk és vízszintes sebességük függvényében képesek jelentős károkat és személyi sérüléseket okozni földön és levegőben egyaránt (még szabályszerű üzemeltetés/alkalmazás során is), a drón megvásárlását követően és a regisztrációt megelőzően meg kell kötni a kötelező felelősség biztosítást. Drónt (kivéve a 250 grammot meg nem haladó, rekreációs célú nyílt műveleteteket végrehajtó eszközöket) üzemben tartani és repültetni csak érvényes, harmadik személynek okozott kár megtérítésére megkötött biztosítással lehet. A megkötött kötelező felelősségbiztosítás igazolását a repülési feladat során az UAS távpilótájának magánál kell tartania. A felelősségbiztosítás csak abban az esetben érvényes, ha az UAS távpilótája rendelkezik az adott UAS kategóriára szóló kezelői jogosítással, valamint az általa alkalmazott drónt ellátták a jogszabályi előírások szerinti megfelelőséget igazoló jelzésekkel és tanúsítványokkal!
Fontos, hogy vásárlás előtt mindig győződjön meg a beszerezni kívánt drón legnagyobb felszálló tömegéről és ennek megfelelően kössön felelősség biztosítást. Ön igényelhet nagyobb fedezetet nyújtó biztosítást akkor is, ha a drón tömege alapján ez nem lenne kötelező.
A drónokra kizárólag harmadik személyeknek okozott károk megtérítésére vonatkozó felelősségbiztosítás megkötését írja elő a jogszabály, így a drónban bekövetkezett kár, illetve a reptetésben résztvevő személyek, azaz Ön és a légtérfigyelésben segédkező személyek – ha vannak ilyenek – sérülése esetén ez a biztosítási forma nem biztosít kártérítési lehetőséget. A drónban bekövetkező és az Önt ért kár megtérítése érdekében további biztosítás megkötése javasolt, de nem kötelező.
[3] 120 g maximális felszálló tömeget el nem érő, adatrögzítő eszközzel fel nem szerelt pilóta nélküli légijármű, amely a távoli pilótától 100 méternél nagyobb távolságra eltávolodni nem képes.