Tizenegy település és tíz vállalat kapta meg a „Kerékpárosbarát Település” és a „Kerékpárosbarát Munkahely” címet. Az Építési és Közlekedési Minisztérium pályázatának ünnepélyes díjkiosztójára 2024. március 27-én került sor, a pályázatot lebonyolító KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézetben. A díjakat Nagy Bálint az ÉKM közlekedésért felelős államtitkára, valamint Munkácsy András, a KTI Közlekedésfejlesztési Kutatóközpont vezetője adta át az önkormányzatok és a cégek képviselőinek.
A közlekedésért felelős tárca 2006-ban indította útjára a Kerékpárosbarát Település és Kerékpárosbarát Munkahely pályázatát, amelyet 2023-ban 15. alkalommal hirdetett meg települési önkormányzatok, kis-, közép- és multinacionális vállalatok, valamint közintézmények számára. A pályázattal elnyerhető címmel az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a kerékpározás elterjedését szolgáló, feltételeit javító önkormányzati és munkáltatói intézkedéseket ismeri el, a rendszerszerű fejlesztések jutalmazása mellett a pozitív példák, előremutató megoldások felkutatására, tapasztalataik feldolgozására és megosztására törekszik.
A 2023-as pályázatra összesen 66 nevezés érkezett, ebből 29 település és 37 munkahely pályázott a „Kerékpárosbarát” díjra. A korábbi évek gyakorlatának megfelelően lépcsőzetes sorrendet állítottak fel a bírálók, és a beérkező érvényes pályázatok közül „kezdő”, „haladó” és „címnyertes” kategóriában díjazták a településeket és a munkaadókat.
„Kezdő Kerékpárosbarát” elismerést 8 önkormányzat és 11 munkahely kapott, „Haladó Kerékpárosbarát” szintet 9 település és 13 cég, illetve intézmény ért el. Az ezt tanúsító elismerő okleveleket az érintettek postai úton kapják meg.
A díjátadó rendezvényre a 2023-ban a legmagasabb kategóriába jutott, a „Kerékpárosbarát” címet elnyert települések, valamint munkaadó cégek és intézmények kaptak meghívást.
A díjazás 3-3 kategóriában történt, települések esetében kisváros (község, nagyközség), város, valamint nagyváros (megyei jogú város, fővárosi kerület) lett címnyertes, munkahelyek esetében kis- és középvállalat, multinacionális vállalat/nagyvállalat továbbá közintézmény csoportokra oszthatók a nyertesek. Az egyes kategóriák legjobbjai egy-egy kerékpárt is hazavihettek, amellyel a minisztérium jelképesen hozzájárul az önkormányzat, illetve munkahely környezetbarát járműflottájának fejlesztéséhez, bővítéséhez.
A címnyertesek egy éven keresztül jogosultak használni a Kerékpárosbarát címet, illetve logót, valamint táblát kommunikációs anyagaikban megjeleníteni.
A Kerékpárosbarát Település kategória nyertesei:
Kistelepülés kategóriában kerékpárosbarát címet kapott:
|
Város kategóriában kerékpárosbarát címet kapott:
|
Megyei jogú város, fővárosi kerület kategóriában kerékpárosbarát címet kapott:
|
A Kerékpárosbarát Munkahely kategória nyertesei:
Kis- és középvállalat kategóriában: kerékpárosbarát címet kapott:
|
Multinacionális vállalat/nagyvállalat kategóriában kerékpárosbarát címet kapott:
|
Közintézmények kategóriában kerékpárosbarát címet kapott:
|
A díjátadón Dr. Munkácsy András, a KTI Közlekedésfejlesztési Kutatóközpont vezetője felidézte, hogy 15 évvel ezelőtt maga is részt vett munkahelye, a KTI pályázatának elkészítésében, és ma is örömmel idézi fel azt a munkát, amelynek eredményeként elnyerték a kerékpárosbarát címet, mert annak olyan közösségteremtő ereje volt, amelynek hatása ma is érezhető. Kiemelte, hogy a kerékpározás sok emberi interakcióra ad lehetőséget, akár kerékpározás közben egy-egy köszönés, pár szó a piros lámpánál várakozás közben vagy a kollégákkal a kerékpártárolónál.
Egy Kerékpárosbarát Település vagy Kerékpárosbarát Munkahely cím elnyeréséhez is sok ember munkájára van szükség, hogy megvalósuljanak a megálmodott fejlesztések. Kifejezte reményét, hogy 2024-ben az eddigieknél is több település és munkahely jelentkezik a pályázatra.
-„Amikor közlekedésről és közlekedéspolitikáról beszélünk, akkor soha nem csak technikáról, nem csak szabályozásról, infrastruktúráról, hanem mindig a közösségről beszélünk. Emberekről, akik nap, mint nap munkába járnak, intézik a teendőiket, szabadidős tevékenységet végeznek, de mindeközben egy közösséget képezve, meghatározott szabályok szerint, másokkal együtt vesznek részt a közlekedésben – kezdte köszöntőbeszédét Nagy Bálint közlekedését felelős államtitkár.”
Elmondta, az Építési és Közlekedési Minisztérium több más minisztériummal és a KTI munkatársaival együttműködésben a közlekedési szabályrendszer, ezen belül a KRESZ átfogó megújításán dolgozik. Ennek első lépéseként széles körű társadalmi egyeztetést kezdeményeztek, amely során számos szakmai, érdekképviseleti, tudományos, közigazgatási és civil szervezetbevonásával feltérképezték a főbb beavatkozási pontokat.
– „Abban mindannyian egyetértünk: a közlekedési szabályozás alapja, hogy minden közlekedő számára biztonságos feltételeket teremtsünk – emelte ki Nagy Bálint. – Ennek értelmében még a teljes KRESZ megújítása előtt, napokon belül egy olyan jogszabálymódosítást kezdeményezünk, amelynek egyik legfontosabb célja a közlekedés legvédtelenebb szereplőinek védelme. Szeretnénk fokozni a gyalogosok és a kerékpárosok védelmét, ezért többek között meghatározzuk az előzési oldaltávolságot az egy nyomon haladó járművek előzése és az úttesten közlekedő gyalogosok melletti elhaladás esetén. Pontosítjuk a kerékpáros irányváltoztatás és irányjelzés, valamint általánosan a kerékpáros közlekedés egyes szabályait, de fontos változás lesz, hogy kiterjesztjük a gyalogos átkelőhelyeken az elsőbbségi szabály hatályát a felismerhetően átkelni szándékozó gyalogosokra is” – tette hozzá az államtitkár, majd köszönetet mondott minden pályázónak, aki rész vett a Kerékpárosbarát Település és Kerékpárosbarát Munkahely pályázaton.