Közlekedésbiztonsági Kutatóközpont
Bemutatkozás
A Közlekedésbiztonsági Kutatóközpont feladata a szakterületen zajló kutatások, projektek, technológiai fejlesztések figyelése, a kutatási projektek összehangolása, a kapcsolattartás és együttműködés a közlekedési ágazatban működő, illetve a közlekedési stratégiai tervezéssel és elemzéssel foglalkozó állami szervekkel, egyetemekkel, hazai és európai kutatóintézetekkel, szakmai, ipari és civil szervezetekkel.
A kutatóközpont ellátja a közúti közlekedés biztonságát szolgáló kutatási, fejlesztési szakmai feladatokat. Felveszi a közúti közlekedésbiztonsági alapadatokat, helyzetelemzést végez. Részt vesz a társadalmi szemléletformálásban és a közlekedésre felkészítésben bármely kor- és társadalmi csoport esetében, valamint a közlekedésbiztonsági szakemberek képzésével összefüggő feladatokban, azok módszertani megalapozásában.
Közlekedésbiztonsági folyamatok rövid és hosszú távú elemzése
Tevékenységeink
- Közlekedésbiztonsági stratégia-alkotásban való közreműködés
- Közlekedésbiztonsági szakmai tájékoztatás
- Közúti közlekedésbiztonsági alapadatok rendszeres felvétele, biztosítása
- Rendszeres, országos közlekedésbiztonsági elemzések végzése
- Együttműködés szakmai és civil szervezetekkel
- A közúti közlekedésbiztonsághoz kapcsolódó nemzetközi szervezetekben való képviselet
- A közlekedésért felelős szakminisztérium szakmai háttértámogatása
- Dr. Holló Péter Közlekedésbiztonsági Szakkollégium programsorozat
- Óvodai Közlekedésre Nevelés

I. RADAR – Risk Assessment on Danube Area Roads (2018-2021)
A RADAR projekt 8 Duna-menti ország együttműködésével zajlott, melynek keretében olyan együttes megoldások fejlesztése volt a cél, melyek az adott terület nagy részét érintő közlekedésbiztonsági problémákra adnak kedvező megoldást, 4 tematikus területre koncentrálva. A 4 érintett tematikus terület a beruházási terv-javaslatok a döntéshozók számára, a védtelen közlekedők helyzetének javítása, a nem megfelelő sebességválasztás miatt kialakuló balesetek számának csökkentése, és az iskolák környezetében kialakuló balesetek számának csökkentése.
A projekt keretében 8 szervezet, 8 országban, 26 hónapon át valósított meg közúti közlekedésbiztonsági rendezvényeket a 15-24 éves korosztály számára. A projekt kiemelt célcsoportja a szakiskolákban vagy szakmunkásképző iskolákban tanuló diákok. A projekt módszertana a következőkre alapul: korosztály felőli megközelítés – a projekt fő üzeneteit általunk képzett, korosztálybeli fiatalok adják át; érzelmi know-how – tapasztalatokra és érzésekre való alapozás, ezekre történő reflektálás; szociális művészetek – az üzenet művészeti alkotásban történő kifejezése, aktív bevonás, művészeti alkotások készítése. A foglalkozások elsődleges célja nem csupán a közúti közlekedési balesetek ismertetése, hanem a diákok figyelmének felhívása arra, hogy a saját biztonságuk érdekében vigyázniuk kell magukra.
II. European Road Safety Tunes (2015-2017)
III. ROSEE – Road safety in South East European regions (2012-2014)
A ROSEE projekt fő célja a fő- és mellékútvonal hálózat közlekedésbiztonsági kezelésének fejlesztése volt, különös tekintettel azok tervezésére és működtetésére. A megcélzott fő területek a közlekedésbiztonsági szabályozás, törvénykezés és intézményi háttér kiértékelése; az általános közlekedésbiztonsági adatok és helyzet felmérése; a közlekedésbiztonsági audit és felülvizsgálat módszertanának áttekintése; a sebességmenedzsment témakörében kurzusok megvalósítása; továbbá a kis költségű közlekedésbiztonsági beavatkozások és beruházási javaslatok elkészítése volt. További kiemelt terület volt a közlekedők magatartásának vizsgálata, különösképpen az adott úthálózathoz köthető közlekedők véleményének kérdőíves felmérése és interjúk készítése, a ROSEE-ban megvalósuló mintaprojektekhez köthető szakmai kurzusok kidolgozása.
A projekt olyan – nemzetközi gyakorlatban széles körben alkalmazott, egységes – módszertant adott, amely a világszerte ismert EuroRAP folytatása, a Közép- és Kelet-Európai országokra. Egyrészt ún. veszélytérképet készít a baleseti és forgalmi adatok alapján, amely a közlekedők számára szemléletesen ábrázolja az egyes útvonalak baleseti kockázatát. Másrészt – és ez már egyértelműen hasznos és fontos valamennyi közútkezelő számára – olyan módszertant, tudományos alapot ad, amellyel meghatározhatók a közúthálózat legveszélyesebb részei.
IV. SENSoR – South East Neighbourhood Safe Routes (2012-2014)
V. SOL – Save Our Lives (2010-2013)
A projekt 12 mintarégiót támogatott a térség 8 országában annak érdekében, hogy fejlessze közlekedésbiztonsági szemléletüket a fenntartható közlekedés jegyében, és ezáltal csökkenjen a közúti közlekedési balesetek száma. A magyarországi mintarégió Győr városa volt. A projekt a résztvevő mintarégiókban megerősítette a közlekedésbiztonsági tevékenység irányítását, több szektor együttműködését annak érdekében, hogy közösen biztonságosabb és fenntarthatóbb közlekedési rendszert dolgozzanak ki és valósítsanak meg. A résztvevő mintarégiókat segítette, hogy jobb rálátással bírjanak a helyi közlekedésbiztonsági problémákra és meghatározzák szakmai fejlesztési igényeiket, továbbá „Train the trainer” elven alapuló közlekedésbiztonsági tréninganyagok kerültek kidolgozásra.
A Központ a szakminisztérium megbízásából 2020-ban, kifejezetten az önkormányzati kezelésű kijelölt gyalogos-átkelőhelyek biztonságának javítására webes felületű alkalmazást készített, amely lehetőséget nyújt az átkelőhelyek biztonsági és szolgáltatási szintjének komplex értékelésére. A rendszerben az átkelőhelyek adatai rögzíthetők előre definiált szempontok alapján, amelyek lefedik az átkelőhelyekkel kapcsolatos részletes paramétereket. A megfelelő kitöltéshez helyszíni vizsgálatok szükségesek, a kitöltést súgószövegek segítik. Az értékelés eredményeként 1-től 10-ig terjedő skálákon kapunk képet az átkelőhely összesített biztonsági, szolgáltatási szintjéről. A rendszer a minősítésen túl képes az átkelőhely biztonsági, szolgáltatási szintjének növelését célzó javaslatok automatikus nyújtására is.
további részletek: https://kti-peca.web.app/
VI. PECA – (PEdestrian Crossing Analyzer)
Munkatársaink








