A magyarországi közszolgáltató vasúttársaságok (MÁV-START Zrt. és GYSEV Zrt.), valamint a Magyar Állam nevében a közszolgáltatásokat megrendelő Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM), valamint annak vasúti szakmai szervezete, a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) az éves menetrendtervezési folyamat megújítását irányozta elő a 2021/2022. évi közforgalmú vasúti menetrendeket érintően.
Az egyeztetés célja az volt, hogy a rendszeresen vonattal utazók érdemi észrevételei, jobbító szándékú javaslatai alapján a vasúti szolgáltatási kínálat rugalmasabban igazodjon a valós utazási igényekhez – hozzájárulva az utasok elégedettségének növeléséhez és a színvonal folyamatos javításához.
A kezdeményezés kedvező fogadtatásra talált az utazóközönség körében, ezt mutatta többek között az észrevételt beküldők nagy száma és a megküldött észrevételek között az érdemleges javaslatok, menetrend-módosítási ötletek magas aránya, valamint a számos pozitív visszajelzés.
A menetrendek véleményezésére a KTI hivatalos weboldalán volt lehetőség 2021. július 2. és július 15. között, amelyre több mint 3000 észrevétel érkezett be.
A beérkező hozzászólásokat a KTI a vasúttársaságok részére (MÁV-START Zrt., GYSEV Zrt.) továbbította, akik az észrevételeket kategorizálták és feldolgozták, majd a felmerülő módosítási igényeket menetrendi, technológiai és gazdasági szempontból megvizsgálták.
Az alábbiakban vasútvonalankénti bontásban, tételesen bemutatjuk azokat a beérkezett lakossági változtatási és fejlesztési igényeket, amelyek a vasúti menetrend érdemleges módosítását célozták, valamint az ezekhez kapcsolódó 2021. december 12-től tervezett módosításokat.
Valamennyi Budapest elővárosi vasútvonalat érintően (1, 2, 30a, 40a, 70, 71, 80a, 100a, 120a, 142, 150 sz. vonalak):
- A budapesti elővárosi vasútvonalakon a korábbiakban korlátozás alá eső (a menetrendi mezőkön 30-as közlekedési korlátozási jellel meghirdetett), jellemzően munkanapokon közlekedő személy és gyorsított személyvonatok esetében feloldjuk a karácsony és újév közötti közlekedési korlátozást, ezáltal biztosítva az ünnepek közti teljes, 5 napos munkahéten is a sűrű vonatközlekedést.
1 sz. Budapest―Hegyeshalom―Rajka vonal:
- A véleményezők az 1-es számú Budapest-Keleti―Hegyeshalom vasútvonalon a railjet xpress vonatok hegyeshalmi áthaladását kifogásolták, és a hegyeshalmi csatlakozásmulasztások kérdése is felmerült.
- A 2021/2022. évi menetrendben a railjet xpress vonatok továbbra is megállnak Hegyeshalom állomáson.
- Több észrevétel érkezett a Budapest-Déli―Tatabánya―Oroszlány vonalon közlekedő S12-es személyvonatok hétvégi sűrítésére.
- A 2021/2022. évi menetrendváltástól a Budapest-Déli―Tatabánya―Oroszlány vonalon az eddig csak munkanapokon közlekedő S12-es vonatok a hétvégén is közlekednek, biztosítva ezáltal a Budapest-Déli―Tatabánya útvonalon a félórás, [Budapest-Déli―] Tatabánya―Oroszlány között pedig az órás kiszolgálást.
4 sz. Esztergom―Almásfüzitő―[Komárom] vonal:
- Az észrevételt beküldők a vonatközlekedés gyakoriságának növelését kérték a vasútvonalon.
- A 2021/2022. menetrendi évben Esztergom és Süttő között új, jelentősen sűrített menetrend kerül bevezetésre. Az új menetrendben munkanapokon a reggeli csúcsidőben Süttő és Esztergom között óránként, a délutáni csúcsidőben Esztergom és Süttő között 60-90 percenként közlekednek vonatok. Csúcsidőn kívül és hétvégén is jelentősen nő a vasúti járatok száma. Valamennyi vonatnak lesz budapesti csatlakozása Esztergom-Kertváros állomáson.
8 sz. Győr―Sopron vasútvonal:
- A 2020/2021. évi menetrendi időszak 2021. augusztus 30-án életbe lépett módosításával bevezetett, vasárnapi közlekedési rend szerint közlekedő Sopron―Győr―Budapest-Déli expresszvonat (Sopron indul
12 sz. Tatabánya―Oroszlány vonal:
- A vasútvonal tekintetében szinte valamennyi lakossági kérés az oroszlányi vonatok naponta történő közlekedtetésére, hétvégi sűrítésére vonatkozott.
- A 2021/2022. évi menetrendváltástól a Budapest-Déli―Tatabánya―Oroszlány vonalon az eddig csak munkanapokon közlekedő S12-es vonatok hétvégén is közlekednek, biztosítva ezáltal a Budapest-Déli―Tatabánya viszonylaton a félórás, [Budapest-Déli―] Tatabánya―Oroszlány között pedig az órás kiszolgálást.
15 sz. Sopron―Szombathely vasútvonal:
- A vonalon 8 és 21 óra között új, ütemes struktúra kerül bevezetésre, ezáltal kiszámíthatóbb menetrendet és Szombathelyen kedvezőbb csatlakozásokat biztosít, továbbá az eljutási lehetőségek száma is bővül a vonalon.
17 sz. Szombathely―Zalaszentiván―Nagykanizsa vasútvonal:
- A Pannónia InterRégió vonatok menetrendje a Nagykanizsa―Pécs szakaszon már 2021 októberében módosul. Az intézkedésnek köszönhetően az érintett vonalhálózaton javul a menetrendszerűség.
21 sz. Szombathely―Szentgotthárd vasútvonal:
- A vonalon jelenleg is meglévő ütemes struktúra továbbfejlesztése zajlik, a 12 és 21 óra közötti időszakban órás sűrűségű eljutási lehetőséget kínálva az utasok számára, amelyek munkanapokon csúcsidőszakban 30 perces követési időre bővülnek. Egy többlet nemzetközi vonatpár közlekedik Budapest―Keleti―Szombathely―Szentgotthárd―Graz―Ljubljana útvonalon, tehát a Graz irányú közvetlen vonatok száma nő. Az említett 2 pár nemzetközi távolsági vonaton kívül 1 pár Budapest-Keleti―Szombathely―Szentgotthárd vonat is közlekedik.
- Valamennyi távolsági vonat regionális megállási renddel, a személyvonatok ütemében közlekedik majd, szerepet vállalva a regionális kínálat kibővítésében.
29 sz. Székesfehérvár―Tapolca vonal:
- A vasútvonal menetrendjével kapcsolatban viszonylag nagyszámú észrevétel érkezett, javarészt a téli menetrendi szerkezettel kapcsolatban.
- A vasútvonal Balatonfüred állomásig történő villamosítása utáni új menetrendi szerkezet kialakítása az egyeztetési eljárás lefolytatásának időpontjában még javában zajlott. Az új menetrend szerint, amely már 2021 szeptemberében bevezetésre került, a téli közlekedési rendben kétórás ütem szerint közlekednek sebesvonatok a Budapest―Balatonfüred―Tapolca vonalon, a köztes órákban pedig személyvonatok indulnak Székesfehérvár és Balatonfüred között, amelyek csatlakoznak Székesfehérvár állomáson a TÓPART InterCity vonatokhoz.
36 sz. Kaposvár―Fonyód vonal:
- A 36 sz. vasútvonali lakossági észrevételek közül a HELIKON InterRégió vonatok megállási rendjének módosítása tárgyában keletkezett utas-visszajelzések szerepeltek a legnagyobb arányban, az észrevételezők a HELIKON IR vonatok Várda állomáson való megállását kérték.
- A HELIKON InterRégió vonatok a 2021/2022. évi menetrendváltástól megállnak Várda megállóhelyen.
40a sz. Budapest―Pusztaszabolcs és 42 sz. Dunaújváros―Pusztaszabolcs vonalak:
- Az egyeztetés keretében meghirdetett új, a korábbinál rövidebb menetidővel közlekedő gyorsított vonatokat (Dunaújváros―Pusztaszabolcs―Budapest-Déli munkanapokon reggel 2 vonat, Budapest-Déli―Pusztaszabolcs―Dunaújváros munkanapokon délután 5 vonat) a véleményezők pozitívan fogadták.
- Az egyeztetési eljárás során bemutatott vonatokon felül tovább bővül az eljutási lehetőségek száma Budapest és Dunaújváros között. A Budapest-Déliből munkanapokon 3:50 órakor induló személyvonattól csatlakozva, Pusztaszabolcsról 4:50 órakor indul egy új személyvonat Dunaújvárosba, illetve munkanapokon a Budapest-Déliből 7:50 órakor induló személyvonat útvonala meghosszabbítva Dunaújvárosba közlekedik. A késő esti időszakban is lesz eljutási lehetőség a fővárosból, a 22:50 órakor induló személyvonat Pusztaszabolcs helyett Dunaújvárosig közlekedik. Dunaújvárosból munkanapokon új vonat indul Budapest-Délibe 19:37 órakor.
- Több észrevétel is érkezett, hogy Érd felső helyett Érd állomáson álljanak meg egyes vonatok.
- Több vonat esetében is változik a 40a és a 42 sz. vasútvonal menetrendje, illetve a dunaújvárosi reggeli és délutáni új gyorsított vonatokon kívül több új vonat is indul. Többek között új vonat közlekedik a korareggeli órákban munkanapokon Budapest-Déli―Pusztaszabolcs között, az esti órákban pedig három új vonat is közlekedik Budapest-Déli―Százhalombatta állomások között, szintén az esti órákban pedig további egy vonat közlekedik munkanapi és vasárnapi napokon Budapest-Déli―Pusztaszabolcs között.
-
- Érd állomás kiszolgálási gyakoriságának bővítése érdekében két, munkanapokon Budapest-Déli felé közlekedő korareggeli vonat esetében az Érd felsőn való megállást áthelyeztük Érd állomásra (egy Dombóvár felől közlekedő vonat, Érd állomásról indul 5:49-kor, Budapest-Délibe érkezik 6:14-kor, illetve egy Sárbogárd felől közlekedő vonat, Érd állomásról indul 6:49-kor, Budapest-Délibe érkezik 7:14-kor). Ezeken kívül további egy új, Százhalombatta és Budapest-Kelenföld között közlekedő munkanapi S40-es személyvonat (Érd állomásról 7:26-kor indul és Budapest-Kelenföldre 7:47-kor érkezik) és két új, Százhalombatta és Budapest-Déli között közlekedő munkanapi S40-es személyvonat (Érd állomásról 20:08-kor és 21:08-kor indulnak, Budapest-Délibe 20:39-kor és 21:39-kor érkeznek) is kiszolgálja Érd állomást Budapest irányába.
44 sz. Pusztaszabolcs―Börgönd―Székesfehérvár vonal:
- Az észrevételt beküldők legnagyobb hányada a vonatközlekedés gyakoriságának növelését kérte a vasútvonalon.
- Bővül a vasútvonal menetrendi kínálata, új S440-es személyvonatpár közlekedik munkanapokon a reggeli és délutáni időszakban Pusztaszabolcs―Székesfehérvár― Pusztaszabolcs között. A reggeli időszakban az új vonatpár Székesfehérvárról 6:16 órakor, Pusztaszabolcsról 7:03 órakor, míg a délutáni új járatok Székesfehérvárról 14:16 órakor és 16:16 órakor, míg Pusztaszabolcsról 15:03 órakor és 17:03 órakor indul, mindegyik új vonatnak lesz csatlakozása Pusztaszabolcson Dunaújváros felől és felé.
-
- A vonatok székesfehérvári érkezési és indulási időpontjai kismértékben módosulnak annak érdekében, hogy a csatlakozások mind Budapest, mind Veszprém irányába biztosabbá váljanak, míg Pusztaszabolcson jól illeszkednek a budapesti, dunaújvárosi és dombóvári vonatokhoz.
47 sz. Dombóvár―Komló vonal:
- Az észrevételt beküldők között a legtöbben a vonatközlekedés gyakoriságának növelését célzó intézkedések bevezetését kérték.
- A vonalon bővül a menetrendi kínálat, az új menetrend szerint 4 pár vonat közlekedik naponta Dombóvár és Komló között, a vonatok minden állomáson és megállóhelyen megállnak. Dombóváron csatlakozás biztosított Budapest felé és felől.
65 sz. Pécs―Villány―Magyarbóly vonal:
- Az észrevételt beküldők több esetben kifogásolták a vasútvonalon közlekedő vonatok bizonytalan csatlakozását Pécs állomáson az InterCity vonatokhoz.
- A menetrendváltástól módosul a menetrend a vasútvonalon a kedvezőbb IC csatlakozási lehetőségek biztosítása érdekében, ezáltal a Pécsről Villány felé induló ütemes vonatok páros óra 36 perc helyett páros óra 50 perckor fognak indulni, a Villány felől Pécsre érkező vonatok pedig páratlan óra 22 perc helyett páratlan óra 7 perckor érkeznek.
71 sz. Budapest―Vácrátót―Vác vonal:
- Több pozitív észrevétel érkezett, amelyben az utazóközönség egyetértését fejezte ki a meghirdetett, új G71-es gyorsított vonat bevezetésével kapcsolatban.
- A 71 sz. vasútvonalra meghirdetett, Budapest-Nyugatiból 19:33-kor induló G71-es gyorsított személyvonat a menetrendváltástól közlekedik.
78 sz. Aszód―Balassagyarmat―Ipolytarnóc vonal:
- Kérdésként merült fel a véleményezők körében a koradélutáni vonatok menetrendi alapütembe való visszaállítása, melyek jelenleg az ütemes menetrendtől eltérően közlekednek.
- A korábbi időszakokban önkormányzati és oktatási intézményi kérés miatt volt szükséges a vonatok alapütemtől eltérő időpontban történő közlekedtetése. Az ütemes verzió egyeztetésre került, nincs akadálya a két vonat ütembe való beállításának. Menetrendváltástól az ütemes menetrend szerint, Balassagyarmatról Aszódra 13:48-kor, Aszódról Balassagyarmatra pedig 13:43-kor indulnak a vonatok.
80a sz. Budapest―Hatvan vonal:
- Az észrevételt beküldők több ízben is kérték a vasútvonalon főleg a külső, Gödöllő―Hatvan közötti szakaszon a csúcsidei közlekedés sűrítését.
- A vasútvonalon bővül a menetrendi kínálat a reggeli Budapest irányú csúcsidei időszakban. A reggeli időszakban is megjelennek Budapest felé az eddig csak a délutáni időszakban és csak Hatvan irányába közlekedő Z80-as zónázó vonatok, két új zónázó vonat indul Hatvanból, Budapest-Keletibe 6:40-kor és 7:20-kor érkeznek.
87a és 108 sz. Eger―Füzesabony―Debrecen vonalak:
- Számos észrevétel érkezett a közvetlen Debrecen―Eger InterRégió vonal kialakítására.
- A Debrecen―Eger útvonalú InterRégió közlekedési rendszer a menetrendben – vágányzári menetrendre történő utalással – meghirdetésre kerül.
-
- A vonalon való közlekedés megindítása jelenleg a 108 sz. vasútvonalon végzett pályaépítési munkák és az emiatti vágányzárak miatt nem lehetséges, leghamarabb a munkálatok befejezését követően kerülhet sor az InterRégió vonal bevezetésére.
-
- A menetrendváltástól továbbra is vágányzári menetrend alapján közlekednek a vonatok, melyben várhatóan a jelenleg érvényben lévő menetrend szerinti autóbuszos pótlással kerül sor a közlekedés megszervezésre.
100 sz. Budapest―Szolnok―Debrecen―Nyíregyháza―Záhony vonal:
- Több észrevétel érkezett a Budapest és Nyíregyháza közötti Intercity közlekedés üzem idejének bővítésével kapcsolatban.
- A Záhonyból 18:40 órakor induló, Budapest-Nyugatiba 22:37 órakor érkező Intercity vonat naponta közlekedik majd.
- Új Intercity vonat közlekedik Budapest és Nyíregyháza között a reggeli időszakban, mely Budapest-Nyugatiból 5:20 órakor indul.
A vasúttársaságok (MÁV-START Zrt., GYSEV Zrt.), az Innovációs és Technológiai Minisztérium, valamint a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. ezúton köszöni a vasúti menetrend-tervezetek véleményezésében részt vevőknek, hogy javaslataikkal hozzájárulnak a szolgáltatás színvonalának emeléséhez.
A 2021. december 12-én életbe lépő menetrendi módosításokkal kapcsolatban további információk a szolgáltatók honlapjain érhetők el.