Kijelölt szervezetként végzett megfelelőségértékelés
(DeBo - Designated Body)
A magyarországi nemzeti szabályok, amelyeket az európai „Átjárhatósági Műszaki Előírások“ (ÁME) nem képeznek le egy Notified Body szervezet által, azok a vizsgálatok „nemzeti műszaki szabályokként“ egy kijelölt szervezet (Designated Bodies) által kerülnek független vizsgálatra.
A KTI Nonprofit Kft. Tanúsítási Igazgatósága, mint Magyarországon olyan kijelölt szervezet a megfelelőségértékelési tevékenységét a nemzeti szabályoknak megfelelően végzi az ÁME-kkal le nem fedett, az attól eltérést engedélyező, vagy az abban nem található, de jogszabályban kihirdetett műszaki előírásoknak történő megfelelőségértékelés esetén.
Nemzeti szabályok alkalmazásakor a kijelölt szervezet vizsgálja, ellenőrzi és tanúsítja, hogy a vasúti alrendszerek, illetve a vasúti rendszerkomponensek megfelelnek‑e a vonatkozó nemzeti műszaki előírásoknak.
A fenti működési területre vonatkozó jogszabályok:
- Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/797 irányelve (2016. május 11.) a vasúti rendszer Európai Unión belüli kölcsönös átjárhatóságáról.
- A hagyományos vasúti rendszerek kölcsönös átjárhatóságáról szóló 103/2003. (XII. 27.) GKM rendelet (OVSZ I.).
- Az Országos Vasúti Szabályzat II. kötetének kiadásáról szóló 18/1998. (VII. 3.) KHVM rendelet (OVSZ II.).
A nemzeti szabályoknak való megfelelőséget értékelni és tanúsítani kell: az ÁME-k 4.2. fejezetében szereplő nyitott kérdések esetében, az ÁME-k 7.3. fejezetében felsorolt különleges esetekben, ha nincs ÁME-követelmény az európai vasúti rendszer részeire, vagy ha a tagállam a 2016/797/EK irányelv végrehajtása keretében elfogadott intézkedésekből kizárta a következőket:
- metrók, villamosok és más könnyű vasúti rendszerek;
- a vasúti rendszer többi részétől működésükben különálló hálózatok, amelyek csak helyi, városi vagy elővárosi személyszállításra szolgálnak, valamint a kizárólag ilyen hálózatokon működő vasúttársaságok;
- magántulajdonban lévő vasúti infrastruktúra és az ilyen infrastruktúrán használt járművek, amelyeket kizárólag a tulajdonos használ saját áruszállítási műveleteire;
- szigorúan helyi, történelmi vagy turisztikai célra használt infrastruktúra és járművek.
A KTI, mint Magyarországon kijelölt DeBo szervezet az
- infrastruktúra,
- energia,
- ellenőrző, irányító és jelző,
- járművek
alrendszerekre vonatkozóan a nemzeti szabályok szerinti vizsgálatokkal nyújt vasúti értékelési szolgáltatásokat a kérelmezőknek.
Tanúsítási Igazgatóság tevékenysége kiterjed:
- az (EU) 2016/797 irányelv és a 413/2020 kormányrendelet IV. melléklet 3. pontja szerinti nemzeti szabályok szerinti (NSZ-) Hitelesítési eljárásokra
- az (EU) 2016/797 irányelv és a 413/2020 kormányrendelet hatálya alá nem tartozó területek (NSZ-) Hitelesítési eljárásaira:
- metrókra, villamosokra és más helyi vasúti rendszerekre;
- a vasúti rendszer többi részétől működésükben különálló hálózatokra, amelyek csak helyi, városi vagy elővárosi személyszállításra szolgálnak, valamint a kizárólag ilyen hálózatokon működő vasúttársaságokra;
- magántulajdonban álló vasúti pályahálózatra és az ilyen pályahálózaton használt járművekre, amelyeket kizárólag a tulajdonos használ saját fuvarozási műveleteihez;
- szigorúan helyi, történelmi vagy turisztikai célra használt pályahálózatra és járművekre.
-
OVSZ I és OVSZ II., illetve az új Vasúti Műszaki Előírások hatálya alá tartozó egyéb rendszerelemek megfelelőségértékelésre,
-
Feltétfüzet megfelelőségértékelésre.
Tanúsító szervezetek működési területére vonatkozó további általános jogszabályok:
- 2009. évi CXXXIII. Törvény a megfelelőségértékelő szervezetek tevékenységéről
- 315/2009. (XII. 28.) Korm. Rendelet a megfelelőségértékelő szervezetek kijelöléséről, valamint a kijelölt szervezetek tevékenységének részletes szabályairól
- 60/2011. (XI. 25.) NFM rendelet a közlekedésért felelős miniszter szabályozási feladatkörébe tartozó forgalmazási követelmények tekintetében eljáró megfelelőségértékelő szervezetek kijelöléséről
- 37/2020. (X. 14.) ITM rendelet egyes vasúti közlekedési tárgyú miniszteri rendeleteknek a 4.Vasúti Csomag Műszaki Pillérének átültetésével összefüggő módosításáról
- Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/797 irányelve (2016. május 11.) a vasúti rendszer Európai Unión belüli kölcsönös átjárhatóságáról.
- A Bizottság határozata (2010. november 9.) az Európai Parlament és a Tanács 2008/57/EK irányelve alapján elfogadott, az átjárhatósági műszaki előírások keretében alkalmazandó megfelelőségértékelési, alkalmazhatósági és EK-hitelesítési eljárások moduljairól
- 412/2020. (VIII. 30.) Korm. rendelet a vasúti járművek forgalomba hozatala, üzembehelyezése engedélyezéséről, időszakos és rendkívüli vizsgálatáról, hatósági járműnyilvántartásáról
- 413/2020. (VIII. 30.) Korm. Rendelet a vasúti rendszer kölcsönös átjárhatóságáról
- 289/2012. (X. 11.) Korm. Rendelet a vasúti építmények építésügyi hatósági engedélyezési eljárásainak részletes szabályairól
- 171/2015. (VI. 30.) Korm. rendelet 15. §.Korm. rendelet a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra-beruházások megvalósításának gyorsításával összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról
- az Országos Vasúti Szabályzat I. és II. kötetének hatályon kívül helyezésével összefüggő egyes jogszabályok módosításáról
valamint a Vasúti Műszaki Bizottság előírásaira
„Az Országos Vasúti Szabályzat I. és II. kötetének hatályon kívül helyezésével összefüggő egyes jogszabályok módosításáról szóló 40/2024. (XI. 28.) ÉKM rendelet értelmében ezek a dokumentumok 2024. december 1-én lépnek hatályba.
A hatályos Vasúti Műszaki Előírások, amelyek a Vasúti Műszaki Bizottság által elfogadott és a Hatóság által kiadmányozott dokumentumok, melyek Alrendszerei az alábbiak:
Infrastruktúra (INF):
A Vasúti Műszaki Bizottság 7/2024. (X.02.) sz. határozatával elfogadta a Vasúti pálya tervezés nemzeti ajánlás és nemzeti előírás, 8/2024. (IX.20.) sz. határozatával elfogadta a Vasúti alépítmény nemzeti ajánlás és nemzeti előírás, 9/2024. (IX.20.) sz. határozatával elfogadta Vasúti hidak és műtárgyak létesítése és üzemeltetése nemzeti ajánlás és nemzeti előírás, 10/2024. (IX.20.) sz. határozatával elfogadta Vasúti pálya üzemeltetés és karbantartás nemzeti ajánlás és nemzeti előírás Vasúti Műszaki Előírásokat
Vasúti hidak és műtárgyak létesítése és üzemeltetése
Vasúti pálya üzemeltetés és karbantartás
Járművek (LOC&PASS, WAG):
A Vasúti Műszaki Bizottság 11/2024. (X.02.) sz. határozatával elfogadta Vasúti járművek kialakítása nemzeti ajánlás, 12/2024. (X.02.) sz. határozatával elfogadta a Vasúti járművek összeférhetőségének vizsgálata nemzeti ajánlás, a 13/2024. (X.02.) sz. határozatával elfogadta a Közúti-vasúti és speciális járművek nemzeti ajánlás Vasúti Műszaki Előírásokat.
Vasúti járművek összeférhetőségének vizsgálata
Közúti-vasúti és speciális járművek
Forgalom lebonyolítás (OPE):
A Vasúti Műszaki Bizottság 4/2024. (IX.20.) sz. határozatával elfogadta a Nemzeti forgalmi szolgálat és forgalomirányítási előírás nemzeti ajánlás és nemzeti előírás Vasúti Műszaki Előírást.
Nemzeti forgalmi szolgálat és forgalomirányítási előírás
Energia ellátás (ENE):
A Vasúti Műszaki Bizottság 3/2024. (IX.20.) sz. határozatával elfogadta a Villamos Vasúti Vontatás Energiaellátó Rendszerek nemzeti ajánlás és nemzeti előírás, Nem Vontatási Célú Vasúti Energiaellátó és Térvilágítási Rendszerek nemzeti ajánlás és nemzeti előírás Vasúti Műszaki Előírásokat.
Villamos Vasúti Vontatás Energiaellátó Rendszerek
Nem Vontatási Célú Vasúti Energiaellátó és Térvilágítási Rendszerek
Ellenőrző-, irányító és jelzőberendezések (CCS):
A Vasúti Műszaki Bizottság 14/2024. (X.02.) sz. határozatával elfogadta Pályahálózatok pályamenti biztosítóberendezési szerkezeti elemekre, rendszerkomponensekre és rendszerekre vonatkozó követelmények nemzeti előírás Vasúti Műszaki Előírást.
Nemzeti B osztályú vonatbefolyásoló rendszer
Egyenlő esélyű hozzáférés (PRM):
A Vasúti Műszaki Bizottság 6/2024. (IX.20.) sz. határozatával elfogadta a Csökkent mozgásképességű és fogyatékossággal élő személyek egyenlő esélyű hozzáférését biztosító vasúti infrastruktúra (PRM Infrastruktúra) nemzeti ajánlás, a Csökkent mozgásképességű és fogyatékossággal élő személyek egyenlő esélyű hozzáférését biztosító vasúti járművek nemzeti ajánlás és a Csökkent mozgásképességű és fogyatékossággal élő személyek egyenlő esélyű hozzáférését biztosító személyi segítés nemzeti ajánlás Vasúti Műszaki Előírásokat.
Egyenlő esélyű hozzáférés (PRM)
Vasútbiztonság (SSC&RISK):
A Vasúti Műszaki Bizottság 5/2024. (IX.20.) sz. határozatával elfogadta a Rendkívüli események kezelése nemzeti ajánlás Vasúti Műszaki Előírást.