Tehergépjárművek hidrogéntöltő-infrastruktúrájának elemzése
Egyre nagyobb lendület van a hidrogén tüzelőanyag-cellás (HFC) nehéz-tehergépjárművek
(tehergépkocsi, vontató) szegmensének fejlesztésében és kereskedelmi felhasználása mögött.
Az éghajlatváltozás elleni küzdelemre és az üvegházhatású gázok (ÜHG) kibocsátásának csökkentésére irányuló
felgyorsuló európai és globális erőfeszítésekkel összhangban, a szén-dioxid-mentesítésre és a kibocsátás
mérséklésére Európa-szerte valamennyi közlekedési mód esetében szükség van. A nehéz teherbírású
közúti szállítás jelentősen hozzájárul a kibocsátásokhoz. A 16 tonna feletti össztömegű járműkategóriák az összes
nehéz-tehergépjármű ÜHG-kibocsátásának több mint a felét teszik ki. A nehéz-tehergépjárművek közúti
közlekedéssel összefüggő szén-dioxid-(CO2) kibocsátása körülbelül 27% és az Európai Unió (EU) ÜHG-kibocsátásának
körülbelül 5%-át teszik ki. A HFC nehézgépjárművek (tehergépkocsik, vontatók, autóbuszok) ígéretesek a
jelenleg főként dízellel hajtott nehéz közúti szállítás ÜHG-s károsanyag-kibocsátás csökkentés célkitűzéseinek
teljesítésében, mely hozzájárul az éghajlatvédelemhez és a tisztább levegőhöz. Annak érdekében, hogy
a HFC tehergépjárművek Magyarországon belüli közlekedése biztosított legyen, a tanulmány elemzi a lehetséges
logisztikai útvonalak mentén a hidrogéntöltő állomások (HRS) kiépítési helyeit. Célunk a Transz-Európai
Közlekedési Hálózat (TEN-T) átfogó- és törzshálózatát alkotó nemzetközi közlekedési folyosók (Core Network Corridor
Corridor – CNC) magyarországi szakaszai mentén elhelyezkedő, illetve a városi hidrogénfejlesztési közlekedési terveket
is figyelembe vevő potenciális HRS helymodellező megalkotása.