Skokán Gábor

Születési év
1953
Mikor dolgozott a KTI-ben?
1972 – napjainkban is
Mikor választották örökös tagnak?
2025

Skokán Gábor 1972-től dolgozik a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft.-nél és annak jogelődjeinél (pl. KÖTUKI), különböző beosztásokban. A „Közlekedéstudományi Intézet örökös tagja” megtisztelő elismerésre rászolgált a majdnem 53 év alatt felmutatott szakmai eredményei, továbbá emberi hozzáállása és -értékei alapján.

Skokán Gábor 1971-ben kiváló eredménnyel végzett geológus technikusként a Szabó József Geológiai Technikumban. 1973-1976 között a BME Építőmérnöki kar, Közlekedésépítő mérnöki szak levelező tagozatára járt a KÖTUKI-ban végzett munkája mellett már három gyermek apjaként. Tanulmányait sorkatonai szolgálat miatt kellett megszakítania.

Pályafutását a KTI-ben műszaki tudományos ügyintézőként kezdte, később több mint 20 éven keresztül laboratóriumvezető, illetve helyettes volt. Majd 11 évig az Út- és Hídügyi Tagozat tagozatvezető-helyettesi feladatait is ellátta.

Fő szakterületei az út-, betonburkolatok-, hídépítéssel kapcsolatos laboratóriumi és helyszíni mérés-vizsgálatok végzése.

Nagy szaktudással, gyakorlattal végzi az adalékanyag, cement, friss- és megszilárdult beton laboratóriumi és helyszíni vizsgálatait, nevezett termékek típusvizsgálatait.  Naprakész alapos tudással rendelkezik mind a hazai, mind pedig az európai vizsgálati szabványok területén.

Mindenkor nagy hangsúlyt fektetett a vizsgálatok szabványban előírt pontos végrehajtására, mert csak ebben az esetben lehetséges két laboratórium mérési eredményének az összehasonlítása. Ezt segítette elő a laboratóriumok vizsgálati jártasságának a megszervezése. A rendszer kidolgozásában, mint alapító szakértő vett részt. Az építő anyagipar területén az Intézetben elsőként megalakult Jártassági Vizsgálatokat Szervező Iroda tevékenységét a Nemzeti Akkreditáló Testület akkreditációval ismerte el.

Feladatai között szerepelt a betonutak, betonszerkezetek, hídszerkezetek építés közbeni minőségellenőrzése, a Duna-hidak építésénél hatósági mintavételek, végellenőrzések végzése. Felettesei a szakvélemények készítését is rábízták, tudva, hogy iskolai végzettségét messze meghaladó szaktudással rendelkezik.

Nevéhez több eredeti innovációs megoldás kapcsolódik: a betonüzemek üzemi gyártás ellenőrzésének bevezetése és a szilárd szerkezetek vizsgálata területén.

1996-tól 15 éven keresztül több mint 110 betonüzem ellenőrzését végezte, ami a mostani építési termékek üzemi gyártásellenőrzés tanúsításának az előhírnöke volt. A gyártás technológiák ismerete és a több évtizedes tapasztalat lehetővé teszi, hogy napjainkban is aktívan részt vesz – nemcsak a betonüzemek, hanem az adalékanyag előállítók, beton előregyártók – tanúsítási eljárásában, mint átvizsgálási témafelelős.

Több szabvány, útügyi műszaki előírás kidolgozásában részt vett. A megszilárdult beton szerkezetek nyomószilárdságának ellenőrzésére kidolgozott Schmidt kalapácsos vizsgálat útügyi műszaki előírás készítésére, majd többszöri átdolgozására létrehozott bizottságok egyik oszlopos tagja volt.

A szakmai fejlődést, a képzést szívügyének tekintette. Részt vett betontechnológiai és metrológiai továbbképzéseken, hazai és külföldi szakmai konferenciákon. Hazánkban a betonburkolatok újra építését elősegítendő kutatási témák kidolgozásában aktív közreműködő volt, majd később a kivitelezések minőségellenőrzésében is „oroszlán” részt vállalt, ezzel példát mutatva az Intézetben akkor dolgozó fiatal mérnök gárdának.

Tudását mindenkor szívesen átadta nemcsak a közvetlen kollégáinak, hanem szakmai előadásokat, tanfolyamokat tartott. Többek között a Magyar Út- és Mélyépítő Laboratóriumok Szövetségében, a Magyar Betonszövetségben, a Magyar Közút Kht.-ban, szakmai nagyvállalatoknál, mint például a Hídépítő Zrt., a HBM Kft., a Colas Zrt. és nagyobb betonüzem hálózatot működtető cégeknél.

Több szakmai bizottság tagja volt, 2 évig vezette a Magyar Betonszövetség Betonvizsgáló Albizottságát.

2015-ben a közlekedés érdekében végzett magas színvonalú, eredményes munkája elismeréseként a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól Közlekedésért Érdemérem elismerést kapott.

Skokán Gábor kollégánk hosszú évtizedek óta hűséges dolgozója az Intézetnek. Iskolai végzettségét messze meghaladó, magas szintű tudással, szakértelemmel, mérnöki szemlélettel rendelkezik, amelyet a közlekedés-építés, minőségbiztosítás területén a szakma által is elismerten hasznosít. Feladatát pontosan, határidőre, magas színvonalon végzi, ezzel is példát mutatva a terület fiatal munkatársainak.

Karsainé Lukács Katalin

„A 136/2025. (VI. 13.) Korm. rendelet 1. §-a alapján a KTI Nonprofit Kft. 2025. június 30-án megszűnt, jogait és kötelezettségeit 2025. július 1-jétől a Közlekedéstudományi Intézet gyakorolja.”