Közlekedésfejlesztési Kutatóközpont
Bemutatkozás
Ötven év tapasztalatával a hátunk mögött a közlekedés minden területén dolgozunk, a kerékpárút-tervezéstől kezdve a dunai hajózási projekteken át az országos forgalmi modell készítéséig, a települési tanácsadástól a nemzetközi kutatásig. A legújabb tervezési eljárások szerint mindig fenntartható összközlekedési megoldásokat keresünk, élére állunk a szakmai fejlődést szolgáló kezdeményezéseknek. Ismerjük a komplex mobilitási problémákat, és szívesen nézünk szembe a kihívásokkal. A tények alapján dolgozunk: mérünk, kérdezünk, figyelünk. Jó kapcsolatot alakítunk ki a helyi közösségekkel, felismerjük és elfogadjuk a problémáikat. Eredményeinket szakmai lapokban és tudományos folyóiratokban publikáljuk.
Tevékenységeink
- Összközlekedési, valamennyi alágazatra, valamint a személyközlekedésre és az árufuvarozásra is kiterjedő kutatási, fejlesztési, innovációs feladatok ellátása
- Közlekedéspolitikai döntéseket előkészítő kutatások, kormányzati, önkormányzati és vállalati döntések megalapozása
- A fenntartható mobilitást szolgáló megoldások kidolgozása és alkalmazása, szemléletformálás
- Mobilitási, közlekedési tervek készítése

I. CRISTAL
A Horizont Európa programban 2022 és 2025 között megvalósuló CRISTAL projekt célja a klímaváltozások hatásaival szemben ellenálló és környezetbarát közlekedési infrastruktúra-fejlesztési megoldások kialakítása, különös tekintettel a belvízi utakra. Célja az áru- és személyforgalom nagyobb arányú használatának elősegítése, a szinkromodális összeköttetések és az elérhetőség biztosítása az időjárási/természeti vagy ember által okozott zavarok esetében is.
A lengyel Lukasiewicz Kutatási Hálózat Logisztikai és Raktározási Intézete által vezetett konzorcium a Horizont Európa program II. pillérének „Éghajlat, energiaügy és mobilitás” klaszterébe tartozó HORIZON-CL5-2021-D6-01-09 számú felhívása kapcsán nyerte el a támogatást. A projekt 7 669 983,75 € finanszírozásból valósul meg. A projekt célkitűzése szerint a kidolgozásra váró megoldások segítségével a pilothelyszíneken (Olaszország, Lengyelország, Franciaország) a belvízi árufuvarozás 20%-kal fog növekedni, a vízi utak használhatóságának megbízhatósága 80%-kal magasabb lesz, valamint a vízi közlekedés számára legalább 50%-os rendelkezésre állást biztosít még extrém időjárási körülmények között is. Ha ezen ambiciózus célok kapcsán olyan megoldások születnek, amelyek átültethetők a hazai környezetbe, az fellendülést hozhat a magyarországi logisztikai rendszer zöldítési törekvéseinek, a hajózási szektornak, valamint jelentős mértékben javíthatja a hajózhatósági körülményeket. A projekt az infrastruktúrára és a digitalizációra fókuszál, szem előtt tartva az árufuvarozás és a személyszállítás érdekeit, sajátosságait, továbbá igyekszik implementálni, valamint a lehetséges mértékben előre is mozdítani a „fizikai internet” gyakorlati alkalmazhatóságát. A projektben a KTI partnerként vesz részt, feladata többek között a szakpolitikai irányítási modellre vonatkozó javaslatok kidolgozása.A fenntartható mobilitás iránti elkötelezettségünk jegyében a közelmúltban több stratégiai tervezési dokumentumot készítettünk: több város (Kecskemét, Paks, Zirc, Bicske) számára fenntartható városi mobilitási tervet (SUMP), Dunabogdány részére mobilitási koncepciót. Törökbálint Város Önkormányzata számára erre a szaktudásra támaszkodva készítünk 2021-2022 folyamán SUMP-ot. Feltárjuk a jelenlegi mobilitási problémákat, és reális, elérhető célokra alapozva olyan finanszírozható intézkedéseket javaslunk, melyek akár kis léptékű beavatkozással is képesek kézzel fogható eredményt hozni a fenntartható közlekedési rendszer megteremtése érdekében. A SUMP változatos módszereken alapuló, széles körű társadalmi egyeztetésen alapszik.
II. Törökbálinti SUMP
III. Danube Cycle Plans
Az Interreg Duna Transznacionális Program keretében 2020 és 2022 között fut az 1,68 millió € összköltségvetésű Danube Cycle Plans projekt, amely kilenc ország együttműködésén alapszik. Magyarországot a Közlekedéstudományi Intézet képviseli, a Miniszterelnökség és az AÖFK támogatásával.
A projekt a nemzeti szakértői munkacsoportokra alapozva a makroregionális szintű gondolkodás mellett nemzeti szinten is igyekszik előmozdítani a kerékpározás ügyét.
Fő hazai tevékenységek: „Települések két keréken” szemléletformáló workshop polgármestereknek; nemzeti szintű BYPAD audit a kerékpározás hazai szakpolitikai eredményeinek értékelésére; „Tekerjünk itthon!” kerékpáros turisztikai konferencia; valamint kerékpáros nagykövetek videókampánya.
Az Európát északtól délig átszelő 7. számú uniós vasúti folyosó (RFC7) fontos eleme a fenntartható árufuvarozásnak. A CORCAP projekt (2019–2022) célja az ehhez a folyosóhoz kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztések előnyeinek kihasználása volt. A konzorciumban 5 országot képviselő 10 szervezet működött együtt, elősegítve a hatékony vasúti árufuvarozási környezet kialakítását Közép-Európában. A projekt céljai érdekében a partnerek – köztük a KTI – a jövőbeli beruházásokat támogató kísérleti tevékenységeket, valamint folyosófejlesztési terveket dolgoztak ki, hogy megkönnyítsék a terület- és az infrastruktúra-fejlesztés közötti együttműködést. A projekt az Interreg Central Europe Program keretében valósult meg.
IV. CORCAP
V. Budapesti Agglomerációs Vasúti
Stratégia (BAVS)
A Kutatóközpont szakembereinek konzorciumi részvételével kidolgozott stratégia fő célja, hogy a következő 20 évre meghatározza a főváros és az ország célkitűzéseinek megfelelő vasútfejlesztési feladatokat. A korábbi eredmények vizsgálatára és a közösségi tervezésre támaszkodó helyzetelemzés alapján meghatároztuk a vasút jövőképét és a stratégia fő céljait, majd azt a vasútüzemeltetési változatot, amely leginkább megfelel a kitűzött céloknak. Ezek elérését biztosítják azok az intézkedések – új menetrend, új kapcsolatok, megállók létesítése –, amelyek következtében a vasút a jelenleginél sokkal nagyobb szerepet tud vállalni a főváros és környéke személyközlekedésében, miközben az árufuvarozás lebonyolítása is gördülékenyebbé válik.
Munkatársaink


