Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2020/000327 | Felnőttképző engedélyszám: E/2020/000428
KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet
  • Magunkról
  • Hírek
  • Szolgáltatások
  • Kutatás
  • Projektek
  • Közlekedés és Mobilitás
  • Kapcsolat
  • HU | EN
  • Menu Menu
Ön itt áll: Kezdőlap1 / Legendás autók2 / I. Festetics gróf Maserati 8CM versenyautója

I. Festetics gróf Maserati 8CM versenyautója

2022-11-25/in Legendás autók /by fokezelo

A Maserati

A Maserati fivérek 1914-ben megnyitott Bologna melletti műhelyükben az első világháború alatt gyújtógyertyák előállításával foglalkoztak, majd az 1920-as évektől, Ernesto Maserati autóversenyzői karrierjének indulása okán, a négy testvér a Diatto versenyistálló motor-átalakításaira és fejlesztéseire koncentrált. A saját autógyár elindítását megalapozó lépést a Diatto cég versenysportból történő kivonulása hozta el, amikor a fivérek megvásárolták a csapat versenyautóit. Ezután mindössze egy évet kellett várni arra, hogy a családi manufaktúra 1926-tól kezdve 4, 6, 8 és 16 hengeres motorokkal ellátott versenyautók gyártásával foglalkozzon.

Festetics Ernő a piros-fehér-zöldre festett Maseratival az 1937-es Masaryk Nagydíjon Fotó: Veteran Autó és Motor

 

A Maserati 8CM

Az első versenymodelleket (Tipo 26 és a 26B) 1100-1500 köbcentiméteres lökettérfogatú motorokkal szerelték fel, majd 1929-től a 8C széria járművei 2000, 2500 és 3000 köbcentiméteres erőforrásokat kaptak.

A többéves motorfejlesztői- és autóversenyzői erőfeszítések az orrmotoros, hátsókerék-meghajtású, együléses, so­ros nyolc­hen­ge­res, 2991 cm3 motorral, elöl me­rev ten­gellyel, há­tul len­gő­ka­ros fel­füg­gesz­téssel, és első-hátsó dobfékkel ellátott Maserati 8CM modell gyártásával értek be. A 240 lőerős, akár 250 km/órával repesztő 8CM-3000 modell kezdeti gyerekbetegségeinek (alváz-hajlékonyági-, súly- és egyensúlyprobléma) Tazio Nuvolari autóversenyző instrukciói alapján történő kijavításával az immár 750 kg-ra fogyasztott Maserati az 1933-as versenyévben kiemelkedő eredményeket tudott elérni: a francia, a belga és az olasz (Coppa Ciano) nagydíjon történő győzelmek mellett dobogós helyezéseket szerzett a tuniszi, a tripoli, a nizzai és az olasz versenyeken.

A modell versenysikerei 1934-től az Alfa Romeo új konstrukciójának megjelenésével, valamint a Mercedes és az Auto Union versenyautóinak színrelépésével fokozatosan elmaradoztak – átadva helyét a V8RI modellnek. A Maserati 8CM-ből 1933 és 1935 között mintegy 18 darab készült Bolognában, amelyekből mindössze nyolc jármű holléte ismert napjainkban.

Forrás: arcanum archívum

 

A magyar Maserati

Az 1930-as években a fiatalon elhunyt Hartmann László volt az egyetlen nem­zet­kö­zi­leg jegyzett magyar au­tó­ver­seny­ző. A veterán autókkal foglalkozó sajtó vissza­em­lé­ke­zé­sek­ azt sejtetik, hogy az akkori fővárosi aranyifjúság egyes prominens tagjai féltékenyen tekintettek az egyszerű vállalkozói családi háttérrel rendelkező, ugyanakkor tehetségesebb Hartmannra.

Az egyik aranyifjú, az újságok társasági rovatának „hajnali férfiúi affér” cikkeinek főhőse, a sportbajnok gróf Fes­te­tics Er­nő volt, aki a kor divatját követve a sport mellett az autóversenyzésben is megmérette magát. A biztos anyagi háttér mellett Festetics kezdeti kisebb teljesítményű autóit 1937 tavaszán lecserélte a svájci Braillard csapattól meg­vá­sá­rol­t há­rom­ éves, keveset ­hasz­nált Maserati 8CM, amelyhez komoly versenyzői reményeket fűzött.  A 3 literes, igen nehézkesen vezethető piros–fe­hér–zöl­d dukkózású monoposto azonban nem váltotta be a várakozásokat: az 1937-es versenyidény nemzetközi nagydíj futamain vagy a középmezőnyben végzett, vagy nem sikerült teljesíteni a versenytávot. Ennek fényében nem meglepő, hogy Fes­te­tics gróf 1938-ban egy két literes BMW 328-ra váltott, amely típus igen impozáns versenyeredményekkel büszkélkedett 1936-os megjelenése óta.

Az idén 88 éves Maserati további magyarországi története szerencsére egész pontosan nyomon követhető, köszönhetően a jelenlegi svájci tulajdonosának. Kurt Häsler – aki a jármű 2007-es megvásárlása után 3000 munkaóra alatt visszaállította az eredeti motorikus állapotokat és a nemzeti színű fényezést – akkurátus utánajárással, magyar szakemberek közreműködésével egy 200 oldalas dokumentációt állított össze a 1940-es és 1950-es évek hazai versenyeredményeiről, a tulajdonosokról, a jármű motorikus- és fényezés módosításairól, valamint a kocsi későbbi nyilvános szerepléseiről.

A Maserati fivérek 1934-ben az első műhelyük előtt. Forrás: Wikipédia

 

Kurt Häsler, a Maserati 8CM jelenlegi tulajdonosa a 2012-es Velodrom Millenárison a 8CM-mel Fotó: Fotó: Papp Zoltan / Veteran Autó és Motor

 

Az 1933-as Maserati 8CM Forrás: supercars.net

A tanulmány az alábbi források felhasználásával készült:

– Hänni, Tobias: Autos mit Charakter (Tagblatt.ch; 2012. november 24.),

– Négyesi Pál: A magyar Maserati hihetetlen sztorija (Veterán Autó és Motor 2012/2. szám, közreadta:  Totalcar.hu; 2014. február 22.),

– Vack, Pete: Maserati 8CM: A Portfolio (Velocetoday.com; 2017. november 21.).

Bejegyzés megosztása
  • Megosztás Facebook
  • Megosztás Twitter
  • Megosztás LinkedIn
  • Megosztás emailben
https://www.kti.hu/wp-content/uploads/2022/11/m4.jpg 500 750 fokezelo https://www.kti.hu/wp-content/uploads/2022/11/kti-logo-1.png fokezelo2022-11-25 09:11:442022-11-28 12:13:13I. Festetics gróf Maserati 8CM versenyautója

Legfrissebb hírek

  • A KTI szimulátorai mintegy 600 diák oktatását segítik Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében
  • Környezeti fenntarthatósági elveknek megfelelő tananyagfejlesztésen dolgozik a KTI
  • Kerékpárral 7 határon át
  • A „Modellvállalat 2022/23.” verseny 3. fordulójának eredményhirdetése
  • Ajándékozzon szakképzést munkavállalója számára!

INFORMÁCIÓK

  • Hírek
  • Kutatás
  • Örökös tagjaink
  • Kapcsolat
  • közadat.hu
  • Nemek Közötti Egyenlőségi Terv
  • Esélyegyenlőségi Terv
  • Könyvtár
  • Adatkezelés

Legfrissebb hírek

  • A KTI szimulátorai mintegy 600 diák oktatását segítik Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében
  • Környezeti fenntarthatósági elveknek megfelelő tananyagfejlesztésen dolgozik a KTI
  • Kerékpárral 7 határon át
  • A „Modellvállalat 2022/23.” verseny 3. fordulójának eredményhirdetése

DIREKT LINKEK

  • Szolgáltatások
  • Közérdekű adatok
  • Álláshirdetés
  • Projektek
  • Közlöny
  • On-line könyvtár
  • Junior Gyakornoki Program
  • Vasúti Műszaki Bizottság

Kövessen minket

Scroll to top

Ez az oldal cookie-kat használ. Ha folytatja a böngészést a webhelyen, akkor elfogadja a cookie-k használatát

OKTovább

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Adatkezelési tájékoztatók
Accept settingsHide notification only