A MAÚT Magyar Út-és Vasútügyi Társaság szakmai tájékoztató fórumot hozott létre annak érdekében, hogy az innovatív technológiákat és módszereket szélesebb szakmai közvélemény ismerhesse meg. A rendezvényeken részt vevő tervezőknek, kivitelezőknek, üzemeltetőknek, szakértőknek az előadásokat követően lehetőségük nyílik a hozzászólásra és a konzultációra is, így több oldalról is megközelítve a lehetséges alkalmazások feltételeit, lehetőségeit, előnyeit és hátrányait. A legutóbbi fórumon, január 26-án, az Innováció és fenntarthatóság az aszfaltburkolat-építés témakörét vitatták meg a résztvevők. 

Megnyitó beszédében Mayer András János, a MAÚT általános elnökhelyettese, a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet ügyvezetője elmondta, hogy a 18. alkalommal megrendezett eseménysorozat immár felnőtté vált. „Ezt a résztvevők száma is jelzi, de abban is megnyilvánul, hogy tudományos és technológiai kérdésekkel rendszeresen ez az innovációs fórum foglalkozik, meg tudja mozgatni a mérnöktársadalom jelentős szereplőit.”

Hangsúlyozta: „Az innováció és fenntarthatóság az aszfaltburkolat-építésben az egyik legfontosabb feladat. Egyrészt azért, mert a burkolat meghatározza, hogy egy út milyen szolgáltatásokat tud nyújtani a felhasználók számára, másrészt az aszfalt az útépítések legdrágább eleme, alapanyagának ára, keverésének és beépítésének energiaigénye miatt. A jelenlegi magas energiaárak miatt természetesen gazdasági érdek is a technológia folyamatos fejlesztése, de a mérnöki szemlélet azt is megkívánja, hogy feleslegesen ne terheljük a környezetet, a szükséges és elégséges mértékben használjuk fel a természet erőforrásait, anyagait és az energiát.”

Mayer úr reményét fejezte ki, hogy a MAÚT innovációs fórum előadásai és az azt követő szakmai eszmecsere válaszokat adnak majd a felmerülő kérdésekre, kijelölik, hogy milyen irányú technológiai módosítások várhatók az aszfaltágazatban, és mindezek közös megvitatásával egy korszerűbb, a természetet egyre kevésbé terhelő, az energiát jobban felhasználó technológia alkalmazását eredményezi, amely az egész ágazatot előbbre viheti.

A megnyitót követően az aszfaltkeverékek innovációjának múltjáról és jelenéről tartott előadást Dr. Füleki Péter (Colas Hungária Zrt.), majd a megrendelői ellenőrző vizsgálatok aszfaltos tapasztalatairól beszélt Pataki Mihály (Magyar Közút NZrt.). Az aszfaltburkolatok fenntarthatóságáról, a valós lehetőségekről és a helytelen megközelítésekről számolt be Dr. Maurizio Crispino (Politecnico Milano, Olaszország), majd az energiakrízis és a mérsékelten meleg aszfalt aktuális kérdéseiről beszélt Fodor Péter (JRS).  Az aszfaltkeverék gyártási és beépítési hőmérsékletének csökkentésére kínálható megoldásokról tartott előadást Markus Spiegl (OMV Hungária Kft.). A korszerű aszfalt és bitumen adalékszerek a minőség javítása és karbon lábnyom csökkentése érdekében volt a témája Guillaume Rousseau (Chermoran ltd.) prezentációjának, majd Szarvady Csaba (STRABAG) szakmai összefoglalóját hallhatták a résztvevők.

A fórum zárásaként Nyiri Szabolcs, a MAÚT Magyar Út-és Vasútügyi Társaság elnöke köszönte meg a szakmai eszmecsere lehetőségét a szervezőknek és a résztvevőknek. A rendezvényen elhangzott előadások a MAÚT honlapján rövidesen elérhetők lesznek.

További hírek

A VOLÁN Egyesülés fotópályázata

2023. október 2.
A közösségi közlekedés fotós szemmel” címmel hirdetett fotópályázatot a VOLÁN Egyesülés. Három kategóriában várják  16.…