Környezetvédelem az út- és vasútfejlesztés területén címmel rendezett online konferenciát szakmai közönség számára a MAÚT – Magyar Út- és Vasútügyi Társaság. Az Áder János köztársasági elnök által megnyitott webináriumon a KTI ügyvezetője, Schváb Zoltán az általa vezetett intézmény témába vágó kutatási projektjeiről beszélt.

A cégvezetők, tervezők, kivitelezők, üzemeltetők és egyéb szakértők közönsége előtt lezajlott április 29-i esemény immár a harmadik volt a 2020-ban indult sorozatban. Tavalyi első alkalommal a geotextíliák, geoműanyagok szerepéről, illetve különféle hídszerkezetekről, az idén megrendezett második eseményen pedig a vasúti pálya innovatív megoldásairól, a visszanyert anyagok hasznosításáról és forgalomtechnikai innovációkról volt szó.

Ezúttal többek közt az intelligens mobilitási stratégia, a magas- és mélyépítésben használatos integrált napelemes megoldások, továbbá az éghajlati változások építőiparra, települési vízgazdálkodásra gyakorolt hatásai, valamint az út- és vasútépítés zajvédelmi kérdései szerepeltek az előadások menüjében.

Áder János köztársasági elnök ünnepélyes köszöntőjével indult a félnapos rendezvény. Itt szólaltak meg olyan magas tisztséget betöltő vezetők, mint Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója, Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és Nagy Róbert, a NIF Zrt. vezérigazgatói, Thoroczkay Zsolt, az ITM főosztályvezetője és Schváb Zoltán, a KTI ügyvezetője.

Schváb Zoltán az általa vezetett intézményben folyó szakmai munkáról szólva elmondta: egyre kevésbé beszélhetünk egyes közlekedési alágazatok fejlesztési kérdéseiről, ehelyett multimodális szemléletben kell gondolkodnunk, és magát a közlekedést is átfogóan, rendszerszemléletben kell kezelnünk.

Kiemelte, hogy a KTI hosszú idő óta, ötéves ciklusokban készít a nagy forgalmú közutakra és vasútvonalakra vonatkozóan stratégiai zajtérképeket. E szakterület újdonsága, hogy az uniós tagállamoknak a jövőben közös zajszámítási módszert kell alkalmazniuk, melynek folyamatban lévő hazai adaptálásán dolgoznak a KTI munkatársai.

Az útépítés környezeti témáihoz kapcsolódva a visszanyert aszfalt hasznosítását szolgáló új technológiák, tervezői és döntéshozatalt segítő szoftverek kidolgozását hozta fel a KTI ide vágó törekvései példájának.

A közlekedésépítéshez és a fenntartható települések fejlesztési kérdéseinek témaköréhez illeszkedve pedig arra emlékeztett, hogy intézetünk gondozásában 2021 elején jelent meg a fenntartható városi mobilitástervezés felülvizsgált európai útmutatójának magyar kiadása, amely az első hivatalos fordítás az Európai Unióban. Az útmutató jelentősége, hogy felhasználásával immár egységes szemléletben, a fenntarthatóság környezeti szempontjait érvényesítve folytatódhat hazánkban is a városi mobilitástervezés. Schváb Zoltán kiemelte, hogy a KTI projektjei tehát szervesen kapcsolódnak az EU körforgásos gazdaságra, fenntartható és intelligens mobilitásra vonatkozó törekvéseihez és minden adott ahhoz, hogy az intézményben futó projektek a gyakorlatban is alkalmazható, jól hasznosuló eredményekre vezessenek.

2021. április 29.

További hírek

Legjobbjaink 2020/21

2021. július 28.
Örömteli eseményre gyűltünk össze a Széchenyi tárgyalóban. A hosszúra nyúlt járványidőszak után méltóképpen, személyesen is…