A Vasúti Műszaki Bizottság 2024. december 16-án megtartotta idei ötödik ülését. Az ülésen Mayer András, a KTI ügyvezetője beszédében köszönetet mondott a Vasúti Műszaki Bizottság és a VMB Albizottságai tagjainak, elnökeinek az egész éves munkájukért. Kiemelte, nagy megtiszteltetés, hogy a VMB a KTI keretein belül dolgozik, hiszen ez a Bizottság a letéteményese annak, hogy szakszerű és minőségi vasúti szabályozás legyen Magyarországon, és ennek következtében jobb minőségű és egységes műszaki tartalommal történjenek meg a beruházások. A VMB olyan feladatokat végzett el ebben az évben, ami a vasúti szabályozás szempontjából rendkívül fontos volt, és az Országos Vasúti Szabályozás (OVSZ) I.-II. kivezetésével megtörténhetett a váltás.
A VMB elnöke, Dr. Kiss Diána vezetésével december 16-án egyhangú döntéssel elfogadásra kerültek az OVSZ II. kötetének helyébe lépő új vasúti műszaki előírások (VME-k), amellyel jelentős mérföldkőhöz ért a magyarországi vasutakra vonatkozó műszaki szabályozás megújítása.
2024-ben elfogadták az OVSZ I. és OVSZ II. kötetének kivezetését lehetővé tevő új Vasúti Műszaki Előírások (VME), amely az OVSZ I. tekintetében 15, az OVSZ II. tekintetében 4 db új VME kiadását jelentette. Az Országos Vasúti Szabályzat I. és II. kötetének hatályon kívül helyezését követően a vasúti műszaki előírásokat kell alkalmazni.
Az elvégzett munka eredményeként létrejött új VME-k részletesebben, a kor műszaki színvonalát figyelembe véve, az Európai Uniós előírásokkal összhangban fogalmazzák meg a korszerű vasúti rendszerrel szembeni elvárásokat. Az elfogadott VME-k elkészítésében részt vett a hazai vasúti szektor valamennyi szereplője, így a VME-k összhangot teremtenek a tervezők, gyártók, üzemeltetők, megfelelőségértékelő szervezetek, egyetemek, a vasúti hatóság és a vasúti érdekképviseleti szervek igényei között.
Az ülésen döntés született a Nagysebességű Vasút (NSV) Albizottság és a Különleges Kötöttpályás Rendszerek (KKR) Albizottság felállításáról, továbbá a Nem Hagyományos Vasúti Rendszerek (NHVR) Albizottság átnevezéséről, amely 2025. január 1-től Városi, Elővárosi és Multiszegmensű Vasút (VEM) Albizottságként működik tovább.