Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2020/000327 | Felnőttképző engedélyszám: E/2020/000428
KTI
  • Magunkról
  • Hírek
  • Szolgáltatások
  • Kutatás
  • Projektek
  • Közlekedés és Mobilitás
  • Kapcsolat
  • HU | EN
  • Menu Menu
Ön itt áll: Kezdőlap1 / Kiemelt hír2 / Radar – helyzetjelentés 10 Duna menti ország közúti közlekedésbiztonsági teljes...
Photo by Eugene Triguba on Unsplash

Radar – helyzetjelentés 10 Duna menti ország közúti közlekedésbiztonsági teljesítménye

2019-08-28/in Kiemelt hír, kutatás /by fokezelo

Radar – helyzetjelentés 10 Duna menti ország közúti közlekedésbiztonsági teljesítményének, elméleti és gyakorlati ismereteinek elemzéséről

2017-ben tíz Duna menti ország nagy árat fizetett mobilitásáért, a közúti balesetek 4077 emberéletet követeltek. Nem szükségszerű, hogy emberéletekkel és súlyos sérülésekkel fizessük meg a mobilitás árát. Miért van az, hogy továbbra is elfogadjuk, hogy az Európai Unióban minden évben 25 ezer halálos áldozatot és 135 ezer súlyos sérültet követelnek a közúti balesetek? Az Európai Bizottság legutóbbi tanulmánya szerint a közúti balesetekből származó veszteség évente 300 milliárd euro. John Dawson, az EIRA-EuroRAP igazgatója így beszélt erről: „A közúti balesetek kérdését kiemelt közegészségügyi problémának kell tekintenünk. Nem fogadhatjuk el többé, hogy bármilyen okból is több mint egymillió ember veszítse életét a világon.”

Világméretű jelenségről van szó, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legutóbbi adatai szerint évente 1,35 millió ember veszíti életét a világon, ami átlagosan napi 3 ezer halálesetet jelent. A közúti baleset jelenleg a világ nyolcadik leggyakoribb halálozási oka, a fiatalok (5-24 évesek) körében pedig a leggyakoribb. A WHO előrejelzései szerint 2030-ig a közúti baleset az ötödik leggyakoribb halálozási okká válik világszerte. A motorizáció világméretű fejlődése a halálos áldozatok számának növekedéséhez vezetett, és a forgalom növekedésével további emelkedés várható.

Helyzetjelentés: A közúti biztonsági teljesítmény elemzése a Duna menti térség tíz országában

A RADAR projekt konzorcium (Risk Assessment on Danube Area Roads) a tíz projektpartner és a 12 társult stratégiai partner közreműködésével adatokat gyűjtött a régióból. A szükséges elemzések elvégzését követően a konzorcium helyzetjelentést adott ki, mely átfogó betekintést nyújt a Duna menti térség tíz országának közlekedésbiztonsági helyzetébe.

A kutatás során megvizsgált országok: Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Cseh Köztársaság, Horvátország, Magyarország, Moldova, Szerbia, Szlovákia és Szlovénia. A jelentés bemutatja a felhasznált adatokat, tárgyalja a Duna menti térségben alkalmazott közlekedésbiztonsági gyakorlatokat, valamint felvázolja az ismereteket és a tevékenységeket.

Az EU infrastruktúrabiztonsági irányelv közúti biztonsági menedzsment témakörében gyűjtött adatok

A partnerektől gyűjtött adatok részletes információt tartalmaznak a közúti hálózat hosszáról, a hálózatsűrűségről, a baleseti adatokról, a sebességhatárokról, valamint a nemzeti közlekedésbiztonsági stratégiákról, beleértve a stratégiai és politikai közlekedésbiztonsági célkitűzéseket, a rendelkezésre álló forrásokat, valamint a célzott területeket.

Az infrastruktúrabiztonsági menedzsmenttel kapcsolatban gyűjtött adatok kitérnek a 2008/96/EC irányelv nemzeti megvalósításának helyzetére, az infrastruktúrára vonatkozó szabványokra. Vizsgálat alá került, hogyan kerülnek meghatározásra a magas baleseti kockázatú útszakaszok, milyen a közlekedésbiztonsági felülvizsgálat módszertana, illetve, hogy rendelkezésre állnak-e olyan egyszerű adatok, mint pl. az átlagos napi forgalom (ANF).

A partnerek által közölt adatok alapján kiderült, hogy minden ország sikeresen adaptálta saját jogkörnyezetébe a 2008/96/EC irányelvet.

A RADAR projekt helyzetjelentése a részletes adatok mellett természetesen általános adatokat is tartalmaz a nemzeti közlekedésbiztonsági stratégiákról, a közúti közlekedésbiztonsági menedzsmentről és többek között a védtelen közlekedőkre vonatkozó infrastrukturális rendelkezésekről. A baleseti adatok gyűjtése kiterjedt a baleseti veszélyeztetettség, többek között a mortalitás (meghaltak száma/egymillió lakos) értékelésére is.

Az adatok alapján a „legjobb” és a „legrosszabb” országok közötti különbség

A projektben résztvevő országok elérhető közúti közlekedésbiztonsági adatai alapján Bulgária teljesített a legrosszabbul, itt 97 közúti baleseti halott jutott egymillió lakosra. Őket Bosznia-Hercegovina (84.9), Szerbia (82.7) és Horvátország (80.6) követte. Az egymillió lakosra jutó közúti baleseti halottak száma Csehországban, Ausztriában és Szlovákiában volt a legalacsonyabb, rendre 42.7, 46.7, illetve 45.9 értékkel.

A Duna menti térség országait Európához és a WHO régiókhoz (Amerika, Csendes-óceán nyugati része, a Földközi-tenger keleti része, Délkelet-Ázsia és Afrika) viszonyítva az egymillió lakosra vetített adatok alapján az európai utak a legbiztonságosabbak – a Duna menti országok adataihoz viszonyítva is. Ugyanakkor John Dawson, az EIRA-EuroRAP igazgatója szerint “…ez nem jelenti azt, hogy Európa nem néz szembe jelentős problémával, hisz a következő évtizedben várhatóan negyed millió ember hal meg majd közúti balesetben. És még a legbiztonságosabb országok esetében is bizonyosan könnyen csökkenthetnénk a közúti halálozások számát, ha a meglévő tudást szisztematikusan alkalmaznánk. Minden olyan tényezőt támadnunk kell, amelyről tudjuk, hogy kevésbé biztonságossá teszik a közúti közlekedési rendszert, és egységes, következetes módszert kell találnunk az infrastruktúra biztonság mérésére”.

RADAR projekt a magasabb szintű közúti közlekedésbiztonságért

A mobilitás felelősséggel jár. Csak úgy, mint a gépjárműben ülők, autósok, motorkerékpárosok, kerékpárosok és gyalogosok, mindannyian nap, mint nap részesei vagyunk a közlekedésnek, és így meghatározzuk, mennyire biztonságosak közútjaink. Így a közúti közlekedésbiztonság mindannyiunk felelőssége.

Helyzetjelentés a közutak kockázatainak feltárásáért és csökkentéséért

A helyzetjelentés hozzájárul a Duna menti térség közúthálózati kockázatainak feltárásához és csökkentéséhez, ezáltal javítva az érdekelt felek és a nemzeti közúthálózatokért felelős közúti hatóságok transznacionális együttműködését, valamint segítséget nyújt a projektpartnerek, társult stratégiai partnerek, közlekedésmérnökök és a területen tevékenykedő szakemberek ismereteinek bővítésében. Végezetül hozzájárul a Duna Infrastruktúra Közlekedésbiztonsági Fejlesztési Stratégia és Akcióterv kidolgozásához, melyet a Duna menti partnerországok felhasználnak közútjaik biztonságának javításához.

A Helyzetjelentésről itt olvashat bővebben. 

 

Bejegyzés megosztása
  • Megosztás Facebook
  • Megosztás Twitter
  • Megosztás LinkedIn
  • Megosztás emailben
https://www.kti.hu/wp-content/uploads/2019/08/aci.jpg 467 700 fokezelo https://www.kti.hu/wp-content/uploads/2022/11/kti-logo-1.png fokezelo2019-08-28 13:02:432019-08-28 19:40:03Radar – helyzetjelentés 10 Duna menti ország közúti közlekedésbiztonsági teljesítménye

Legfrissebb hírek

  • MAÚT Innovációs Fórum – Innováció és fenntarthatóság az aszfaltburkolatépítésben
  • A „Modellvállalat 2022/23.” verseny 2. fordulójának eredményhirdetése
  • A „Modellvállalat 2022/23.” verseny 1. fordulójának eredményhirdetése
  • 2022-es elismerések a KTI-ben
  • Vizsgálóállomások auditálása – határidő módosítás

INFORMÁCIÓK

  • Hírek
  • Kutatás
  • Örökös tagjaink
  • Kapcsolat
  • közadat.hu
  • Nemek Közötti Egyenlőségi Terv
  • Esélyegyenlőségi Terv
  • Könyvtár
  • Adatkezelés

Legfrissebb hírek

  • MAÚT Innovációs Fórum – Innováció és fenntarthatóság az aszfaltburkolatépítésben
  • A „Modellvállalat 2022/23.” verseny 2. fordulójának eredményhirdetése
  • A „Modellvállalat 2022/23.” verseny 1. fordulójának eredményhirdetése
  • 2022-es elismerések a KTI-ben

DIREKT LINKEK

  • Szolgáltatások
  • Közérdekű adatok
  • Álláshirdetés
  • Projektek
  • Közlöny
  • On-line könyvtár
  • Junior Gyakornoki Program
  • Vasúti Műszaki Bizottság

Kövessen minket

Scroll to top

Ez az oldal cookie-kat használ. Ha folytatja a böngészést a webhelyen, akkor elfogadja a cookie-k használatát

OKTovább

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Adatkezelési tájékoztatók
Accept settingsHide notification only