RADAR (Risk Assessment on Danube Area Roads)

A Duna menti úthálózat nagy része biztonsági szempontból – különösen a védtelen közlekedők számára – rossz értékelésű, ráadásul a halálozási arány számos ország esetén magasabb, mint az EU átlaga. Sok országban hiányzik a szakmai kapacitás és a probléma megközelítésében sincs egységes koncepció.

A RADAR (Risk Assessment on Danube Area Roads  – Kockázatértékelés a Duna menti Területek Útjain) projekt célja, hogy transznacionális együttműködések megvalósításával segítse a Duna menti régiókban működő közúti biztonsággal foglalkozó szervezeteket az úthálóztaikban rejlő kockázatok azonosításában és ezek szisztematikus csökkentésében az infrastruktúra és az úthálózat kialakításának fejlesztése által. A projekt szeretné elérni a közlekedés minden résztvevőjét, de kiemelt figyelmet fordít majd a védtelen közlekedőkre és az iskolák közelében futó főútvonalak biztonságának témájára. A közlekedésbiztonság átfogó megközelítése mellett pedig a gyorshajtás, mint fő kockázati tényező is a projekt fókuszában lesz.

A projekt hozzájárul a DTP Programban specifikált 3.1-es célkitűzés megvalósításához (környezetbarát és biztonságos közlekedési rendszerek, valamint a városi és vidéki területek kiegyensúlyozott hozzáférhetőségének támogatása), összhangban a 2. Pályázati Felhívás (2nd Call for Proposals) közlekedésbiztonsággal kapcsolatos témájával.

A projektben 11 Dunai ország vesz részt, 10 PP (Projekt Partner) és 11 ASP (Associated Strategic Partner – Kisegítő Stratégiai Partner, főleg minisztériumok, vagy közúti hatóságok) közreműködésével, amelyekhez  az EUSDR PA1B és a SEETO is csatlakozott. Kattintson ide a projektpartnerek, és a stratégiai partnerek megjelenítéséhez.

A közúti közlekedés biztonságával foglalkozó szakemberek számára szervezett képzések és tanulmányi látogatások végigvezetik a résztvevő partnereket azokon a lépéseken, amelyekkel eljuthatnak az úthálózatuk biztonságának elemzésétől az olyan megoldások megfogalmazásáig, amelyek gazdaságosak, valamint a balesetek és a halálesetek számának csökkenésében is a lehető leghatékonyabbak. A transznacionális Közúti Biztonsági Szakértői Csoport (Road Safety Expert Group) megalapítása az egész régióban növeli a tudást, emellett a határokon túlról behozott ismeretekkel hozzájárul az első, teljes régióra kiterjedő, Duna menti infrastruktúrára vonatkozó Közlekedésbiztonsági Fejlesztési Stratégia (Danube Infrastructure Road Safety Improvement Strategy), illetve Nemzeti Akciótervek kialakításához, amelyek egyértelműen megfogalmazott lépéseket tartalmaznak a célok eléréséhez. Végül a Kísérleti Akciók (Pilot Actions) a hatóságok számára adnak útmutatást az útszakaszok rangsorolásához. A kivitelezésre kész Útkialakítási Koncepciók (Road Layout Concept Plans) azt mutatják majd be, hogy pontosan mi a teendő a kiválasztott területeken a balesetek ellen irányuló intézkedések végrehajtása előtt.

Ajánlattételi felhívás „A nemzetközi RADAR (Risk Assessment on Danube Area Roads) projekt keretében közreműködés a hazai közlekedésbiztonsági akcióterv kidolgozásában ›

A projekt hírlevelére az alábbi linkre kattintva lehet feliratkozni:
http://www.interreg-danube.eu/approved-projects/radar/campaigns

Infografikák

2018. június 1-jén kezdetét vette a RADAR (Risk Assessment on Danube Area Roads = Kockázatelemzés a Duna-menti utakon) projekt, melyre a KTI sikeres pályázati anyagot nyújtott be, így partnerként részt vesz a projekt megvalósításában, Magyarország képviseletében.
A térségben a közúti halálozások száma meghaladja az európai átlagot, az ebből adódó veszteségek a régió GDP-jének több, mint 2 %-át teszik ki. A projekt célja a Duna-menti országok közúti baleseti kockázatainak feltárása és mérséklése.
A RADAR a Duna-menti országok 3 évig tartó transznacionális együttműködése, melynek keretében olyan együttes megoldások fejlesztésére törekszünk, melyek az adott terület nagy részét érintő közlekedésbiztonsági problémákra adnak kedvező megoldást, 4 tematikus területre koncentrálva.

A projekt során megvalósult a terület úthálózatának fő közlekedésbiztonsági kockázati elemzése, infrastruktúra fejlesztési stratégia kerül kidolgozásra, valamint tréningek és tanulmányi utak kerültek megszervezésre az érintett országok közlekedésbiztonsági szakemberei részére.

A 4 érintett tematikus terület:

1. Beruházási terv-javaslatok döntéshozók számára (letölthető infografika ›)
2. Védtelen közlekedők helyzetének javítása (letölthető infografika ›)
3. Nem megfelelő sebességválasztás miatt kialakuló balesetek számának csökkentése (letölthető infografika ›)
4. Iskolák környezetében kialakuló balesetek számának csökkentése (letölthető infografika ›)

A projekt utolsó félévéhez érkezve, a megvalósított szakmai programok, vizsgálatok és értékelő anyagok felhasználásával a 4 tematikus területre vonatkozóan infografikák készültek el. A grafikus anyagokon a kapcsolódó fő közlekedésbiztonsági problémákra, és az azok megoldására irányuló javaslatok kerültek összefoglalásra.