Félszáz szakmai, érdekképviseleti, tudományos, közigazgatási és civil szervezet bevonásával folytatódik a KRESZ megújításának előkészítése. Az Építési és Közlekedési Minisztérium a szakfeladatokat ellátó KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft.-vel kétnapos szakmai fórumon, széleskörű együttműködés keretében gyűjti össze a közúti közlekedésben részt vevők elvárásait, és tárja fel a főbb problémaköröket, amelyek a felülvizsgálat szempontrendszerének kiemelten fontos részét adják.

Az 1976. január 1-én bevezetett, ma hatályos KRESZ a jóval korábbi, 1968-as Bécsi egyezményhez való csatlakozás eredményeként született, így az alapjai már több, mint 55 évesek. Az Építési és Közlekedési Minisztérium átfogó felülvizsgálatot indított a közlekedési magatartást meghatározó jogszabályi környezetet érintően, amelynek kiemelt része a KRESZ megújítása. A KRESZ az állampolgárok körében legismertebb és legtöbbször alkalmazott jogszabály, ezért kiemelten fontos, hogy a megújítása során olyan gyakorlatias szabályozás szülessen, amely középpontjában a biztonságos közlekedés áll, és amely növeli a közlekedésben részt vevők szabálykövető magatartását.

kti

Az ÉKM a korábbiakban 12 szakmai szervezettől 381 javaslatot gyűjtött össze, amelyek mintegy harmada koncepcionális alapokat érintett. Ez világossá tette, hogy a szabályozás átfogó megújítására van szükség, amelynek szakfeladataival a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft.-t bízta meg. Annak érdekében, hogy a KRESZ megújítása a lehető legszélesebb körű társadalmi együttműködésben valósuljon meg, az ÉKM és a KTI 2024. február 12-13-án kétnapos közlekedésszakmai fórumot szervezett, amelynek keretében 50 szakmai, érdekképviseleti, tudományos, közigazgatási és civil szervezet bevonásával mérik fel a közúti közlekedésben részt vevő hivatásos, vagy civil szereplők elvárásait, gyűjtik össze a tudományos, szakmai, vagy érdekképviseleti szervezetek javaslatait, illetve azonosítják a főbb problémaköröket, amelyek mind a felülvizsgálat szempontrendszerének kiemelt részét fogják képezni.

A példátlanul széles szakmai együtt gondolkodást jelentő fórumon a hétfő délelőtti konferencia az általános szakmai szempontokat és előzményeket mutatta be, majd közlekedési módokra specializált workshopok keretében kisebb csoportokban folyik tovább a munka, ahol szakmapolitikai tématerületek szerint tekintik át a résztvevők a hazai közúti közlekedés jellemzőit, valamint a jelenlegi szabályozással kapcsolatos elvárásokat.

A hétfő délelőtti konferencia keretében felmerült többek között a kijelölt gyalogátkelőhelyek biztonságosabbá tétele, valamint a jármű műszaki szabályok felülvizsgálatának és aktualizálásának kérdése. Szó esett arról is, hogy a közlekedésre való felkészítésben a gépjárműoktatás mellett nagyobb hangsúlyt kellene kapnia a közlekedésoktatásnak, nevelésnek már az általános iskolákban.

A résztvevők köszöntése során Mayer András, a KTI ügyvezetője kiemelte, a hatékony és gyakorlatias szabályozás kialakításához a kulcs a közös gondolkodásban rejlik, az egyes szakterületeknek azonban komoly felelőssége van abban is, hogy az elvárásokból mindenki számára előnyös szabályrendszer szülessen. Az Építési és Közlekedési Minisztérium képviseletében a fórumon két helyettes államtitkár is részt vett.

előadás

Dr. Kerékgyártó János megköszönve a résztvevőknek, hogy a fórum mellett nagy számban megjelentek a közlekedési szabályozórendszer áttekintésével kapcsolatos workshopon is, kiemelte: az együttműködés legfontosabb célja, hogy mindenben a mai korhoz illeszkedő, gyakorlatias szabályrendszer alakuljon ki.

– A közlekedésben érintett szakmai szervezetek képviselőivel a KRESZ-nek azokat a bemeneti műszaki, humán, valamint infrastrukturális feltételeit tekintjük át, amelyek érintik a különböző típusú közlekedőket. Egy problématérkép összeállításával indulunk, majd ez alapján kezdődik a felülvizsgálat és a koncepcióalkotás. Ebből a munkából nem lehet kihagyni a szakmai szereplőket, szeretnénk minél szélesebb körben becsatornázni azokat az ötleteket, javaslatokat, tapasztalatokat, amelyekkel találkoznak tevékenységük során. A jövőben is folytatni szeretnénk ezt a párbeszédet, köszönjük mindenkinek, aki részt vesz a munkában – mondta el a közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár.

Dr. Bói Loránd, közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkár hangsúlyozta, az új KRESZ előkészítése az Építési és Közlekedési Minisztérium kiemelt feladata lesz 2024-ben, ezért nagyon fontos, hogy a tudományos, szakmai, érdekképviseleti és civil szereplők együttműködjenek, és egy konszenzusos javaslat szülessen.

– Minden javaslat hatását meg kell vizsgálni, fel kell mérni, hogyan illeszthető be a szabályrendszer összefüggéseibe. Célunk, hogy nemcsak gyakorlatias, de közérthető és áttekinthető új szabályozás jöjjön létre, ami növeli a közlekedésben részt vevők szabálykövető magatartását, megerősítve a biztonságos közlekedés feltételeit – mondta el a helyettes államtitkár.

A közlekedésszakmai fórumon részt vettek:

Autós Nagykoalíció,

AVOSZ – Autósiskolák Vezetőinek Országos Szövetsége,

Belügyminisztérium Rendészeti Államtitkárság,

Belváros-Lipótváros Városfejlesztő Kft.,

BKK Budapesti Közlekedési Központ Zrt.,

BringaAkadémia,

Budapest Közút,

Budapesti és Pest Vármegyei Mérnöki Kamara,

Budapesti Közlekedési Vállalat,

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem,

Budapesti Rendőrfőkapitányság (BRFK),

Continental Safety-Hungary (N-Vogue Kft.),

E-Educatio Információtechnológia Zrt,

Építési és Közlekedési Minisztérium,

Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület,

HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.,

Hungaroring „Tanpálya” Vezetéstechnikai Centrum,

Jövő Mobilitása Szövetség,

KAV Közlekedés Alkalmassági és Vizsgaközpont Nkft.,

Kecskeméti Közlekedési Központ Kft.,

Kerékpáros Miskolc Egyesület,

KOTRA Kereskedelmi és Oktató Kft.,

Közlekedéstudományi Egyesület (KTE),

KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet,

Magyar Autóklub,

Magyar Biztosítók Szövetsége,

Magyar Kerékpárosklub,

Nemzeti Közszolgálati Egyetem,

Magyar Közút Nonprofit Zrt.,

Miniszterelnökség, Aktív Magyarországért felelős Államtitkár,

MKIF Infrastruktúra Üzemeltető Zrt.,

MOTO LOOP Kft.,

NIT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete),

Országos Polgárőr Szövetség,

Országos Rendőr Főkapitányság,

Országos Rendőr Főkapitányság Balesetmegelőzési Bizottsága (ORFK-OBB),

Partnerség a Közlekedésbiztonságért Egyesület,

Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület,

SPEEDWORLD Hungary Kft.,

Széchenyi István Egyetem,

Tanulóvezető Kft.,

TAXI szövetség,

Vakok Országos Szövetsége,

VOLÁN Egyesülés,

VOLÁNBUSZ Zrt.

További hírek

Vizsgadíj változás

2024. február 2.
Aktuális közúti közlekedési szakember képzéséhez, továbbképzéséhez kapcsolódva tájékoztatjuk, hogy a képzését záró, mindenkori érvényes vizsgadíjakat…