Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2020/000327 | Felnőttképző engedélyszám: E/2020/000428
KTI
  • Magunkról
  • Hírek
  • Szolgáltatások
  • Kutatás
  • Projektek
  • Közlekedés és Mobilitás
  • Kapcsolat
  • HU | EN
  • Menu Menu
Ön itt áll: Kezdőlap1 / in memoriam2 / Dr. Jankó Domokos (1940-2020)

Dr. Jankó Domokos (1940-2020)

2021-01-26/in in memoriam /by fokezelo

 

 

Fájdalmas hír, hogy volt kollégánk Dr. Jankó Domokos 2020. december 28-án örökre eltávozott. Szakmai munkássága szervesen összekapcsolódott a KTI-vel, összesen 20 évet dolgozott az intézetnél, egész életét és szakmai munkásságát a közúti közlekedésbiztonság ügyének szentelte és azt igen magas színvonalon képviselte.

1963-ban végzett a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karán, gépjármű üzemi szakon. 1963-1965-ig az AKÖV-nél (Autóközlekedési Vállalat) gyakorló mérnök, majd 1965-1973 között a KTI jogelődjeinél (ATUKI, KÖTUKI) tudományos kutató, 1973-ban megkapta az egyetemi doktori címet. 1973-1975 között a VILATI-nál tervező mérnök, majd 1975-1982-ig a KPM (Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium) főelőadója. A minisztériumból 1982. január 1-én tért vissza a KTI-be, ahol 1986-tól a Közlekedésbiztonsági és forgalomtechnikai főosztályt vezette. 1983-ban a Tudományos Minősítő Bizottságtól megkapja a közlekedéstudományok kandidátusa címet.

Szakterülete a személy- és teherforgalom előrebecslési eljárásainak, modelljeinek fejlesztése; a forgalom biztonságával, zavartalan és gazdaságos lebonyolításával, szabályozásával és szervezésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati kérdések vizsgálata; a balesetek okainak és körülményeinek elemzése, korszerű baleset-megelőzési módszerek kidolgozása és gyakorlati hasznosítása.

Legfontosabb érdeklődési területe a közúti közlekedési balesetek tudományos igényű elemzése, a baleseti gócok kutatása, alacsony költségigényű baleset megelőzési módszerek alkalmazása és azok hatékonyságának vizsgálata. A statisztikai elemzéseken túl meg akarta ismerni a balesetek bekövetkezésében közre játszó tényezők összességét, elsősorban az infrastruktúra hiányosságait és az emberi hibázásokat. Mélyelemzéseket végzett rendőrségi balesetvizsgálati anyagok adatainak felhasználásával, helyszíni megfigyelésekkel és mérésekkel. Igyekezett feltárni a hivatalos baleseti adatbázis hiányosságait, fejleszteni az adatgyűjtési eljárások pontosságát. Szívesen működött együtt más szakterületek szakembereivel: informatikusokkal, rendőrökkel, orvosokkal, pszichológusokkal.

1991-ben távozott a KTI-től az Állami Biztosítóhoz, majd az általa alapított Biztonságkutató Mérnöki Iroda vezetőjeként dolgozott szinte haláláig (a céget nemrég eladta ugyan, de a munkát folytatta), folyamatosan publikált a Közlekedéstudományi Szemlébe és  szakcikkeket írt a Közlekedésbiztonság.hu digitális folyóiratba.

Munkatársaival kidolgozta és folyamatosan fejlesztette a WIN-BAL elnevezésű balesetelemző programot, amely lehetővé tette a KSH baleseti adatbázisának további elemzését. Ezt a programot egyaránt használják kutatók, és gyakorlati szakemberek a biztonsági helyzet megismerése és javítása érdekében.

Folyamatosan figyelemmel kísérte az EU közlekedésbiztonsági irányelveit, célkitűzéseit, a tagállamok legjobb megoldásait, elemezte azok hazai alkalmazásának lehetőségeit. Rendszeresen olvasta a külföldi szaklapokat, több neves kutatóval tartott kapcsolatot. Igazi kutató elme volt, tele kíváncsisággal, kreatív ötletekkel.

Igyekezett megismerni a politikai, gazdasági folyamatokat is, azok hatását a biztonságra. Nagyon sokat olvasott, nem csak szakirodalmat, az irodalmi műveltsége lenyűgöző volt. Öröm volt vele beszélgetni, kíváncsi volt a másik ember véleményére és ő is szívesen osztotta meg gondolatait életünk eseményeiről.

A XXI. századi médiafelületeken számos szakanyag, szakcikk található tőle, de csupán egyetlen 2014-ben készült fenti fotó. Ez is mutatja szerénységét, számára a tudás, annak megszerzése, átadása, volt az első helyen, miközben ő maga a háttérben maradt. Szerénysége mellett kiváló szakmai felkészültség, lényeglátás és következetes kritikai szemlélet jellemezte.  Egy fáradhatatlanul alkotó, aktív szakembert veszített a szakma, a közlekedésbiztonsági szakterület.

Köszönjük Domokos az áldozatos munkádat, és hogy rövidebb-hosszabb ideig a kollégáid lehettünk. Munkásságod eredményei velünk maradnak, emlékedet szeretettel megőrizzük. Nyugodj békében!

Dr. Lányi Péter, Hóz Erzsébet, Siska Tamás

 

Publikációs lista

Cikkek:

Jankó Domokos (2020): Közúti baleseti sérülések kockázata Magyarországon. Közlekedéstudományi szemle, 70 (5). pp. 52-61.

Jankó Domokos (2019): A 2021-2030 közötti évekre tervezett EU közlekedésbiztonsági akcióprogram irányelvei, célkitűzései és ezek hazai elfogadhatósága. Közlekedéstudományi szemle, 69 (6). pp. 56-65.

Jankó Domokos (2019): Megjegyzések a VÉDA rendszerről (két évvel az üzembe helyezés után). Közlekedéstudományi szemle, 69 (1). pp. 63-74.

Jankó Domokos (2018): Személygépkocsikban halálosan megsérültek biztonsági öv használata, mint közlekedésbiztonsági teljesítménymutató. Közlekedéstudományi szemle, 68 (1). pp. 64-75.

Jankó Domokos (2017): Tehergépkocsik forgalma és baleseti helyzete a hazai országos közúthálózaton. Közlekedéstudományi szemle, 67 (4). pp. 63-79.

Szénási, S., Jankó, D. (2017). A Method to Identify Black Spot Candidates in Built-up Areas Journal of Transportation Safety & Security 9 (1) pp. 20-44.

 

Szénási, S., Jankó, D. (2016). Data-parallel Implementation of Accident Black Spot Searching Method Óbuda University E-bulletin 6 (1) pp. 9-15.

Jankó Domokos (2013): A közúthálózat közlekedésbiztonsági rangsorolása. (Módszertani kérdések a „közúti infrastruktúra közlekedésbiztonsági kezeléséről”). Közlekedéstudományi szemle 63 (4).

Jankó Domokos (2011): Baleseti és halálos sérülési kockázat a hazai közúti közlekedésben. Közlekedéstudományi szemle, 61 (2). pp. 24-30.

Jankó Domokos, Szőke Bálint (2011): Kerékpárosok sebességének mérése. Városi közlekedés, 1-2. pp. 85-90.

Jankó Domokos (2010): A hazai nagyvárosok általános közlekedésbiztonsági helyzetének megítélése. Közlekedésépítési szemle, 60 (12) pp. 9-16.

Szénási Sándor, Jankó Domokos (2010): Közúti baleseti helyazonosítás GPS-koordinátákkal “POLICE-BAL” (P-BAL) program. Közlekedésépítési szemle 60 (11). pp. 15-19.

Jankó Domokos (2010): A baleseti helyzet alakulása az országos közutak külsőségi szakaszain. Közlekedésépítési szemle, 60 (2). pp. 1-7.

Jankó Domokos – Szőke Bálint (2009): A biztonsági öv és a légzsák szerepe a hazai közúti biztonság alakulásában. Közlekedéstudományi szemle, 59 (5). pp. 7-18.

Jankó Domokos (2008): Miért a svéd, miért nem a portugál “modell”? Közúti és Mélyépítési Szemle, 58 (1-2) 28-31.p.

Jankó Domokos, Tóth-Szabó Zsuzsanna, Kovács Ferenc, Szénási Sándor (2008): Közúti szolgáltatási szint meghatározása forgalmi mérések adatai alapján. Közúti és mélyépítési szemle, 58. (8). pp. 16-22.

Jankó Domokos, Siska Tamás (2008): 29 kérdés – 29 rövid válasz a sebességkorlátozásról.
ORFK-OBB kiadványa. 19 p.

Jankó Domokos (2007): Helyzetkép és aktuális kutatási feladatok a sebességszabályozás és a forgalombiztonság összefüggései témakörben. 57 (10) Közúti és Mélyépítési Szemle,14-18.p.

Jankó Domokos (2007): Közúti biztonság Magyarországon (Rövid helyzetjelentés “félidőben”). Közúti és mélyépítési szemle, 57 (11). pp. 25-28.

Jankó Domokos, Jákli Zoltán, Siska Tamás (2005): Forgalombiztonsági vizsgálat a 6. és a 65. sz. főút csomópontjában. Közúti és mélyépítési szemle, 55 (7). pp. 17-26.

Jankó Domokos (2005): Alkohol és közlekedésbiztonság. Közúti és mélyépítési szemle, 55 (11). pp. 18-25.

Jankó Domokos, Magyar Gábor, Csenki László, Jákli Zoltán (2004): Sebesség az M1 és az M7 autópályán. Közúti és mélyépítési szemle, 54 (10). pp. 11-20.

Jankó Domokos (2004): A hazai közúti biztonság aktuális kérdései (a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése kapcsán). Közúti és mélyépítési szemle, 54 (4) pp. 2-11.

Jankó Domokos (2002): A sebesség – kapacitás – biztonság összefüggései. Közúti és mélyépítési szemle, 52. (7-8). pp. 321-324.

Jankó Domokos (2000): Külföldiek közúti balesetei az országos közúthálózaton. Közúti és mélyépítési szemle. 50 (7). pp. 269-273.

Jankó Domokos (2000): Sebességkorlátozás és forgalombiztonság. Közúti és mélyépítési szemle, 50. (1). pp. 21-24.

Jankó Domokos (1999): Közúti forgalomtechnikai alapösszefüggések az M7-es autópályán végzett mérések alapján. Közlekedéstudományi szemle, 49 (11). pp. 418-423.

Jankó Domokos (1999): Halálos kimenetelű közúti balesetek eloszlása és típusai az országos közúthálózaton. Közúti és mélyépítési szemle, 49 (12). pp. 470-473.

Jankó Domokos (1999): Kapacitásszámítás az M7 autópályán végzett sebességmérések alapján. Közúti és mélyépítési szemle, 49 (6). pp. 226-230.

Jankó Domokos (1998): A közúti közlekedési balesetek sérültjei. Közlekedéstudományi szemle, 48 (3). pp. 93-105.

Jankó Domokos (1998): Fejér megyében, száraz/nedves burkolaton történt balesetek adatainak rövid elemzése. Közúti közlekedés- és mélyépítéstudományi szemle, 48 (1). pp. 20-25.

Jankó Domokos (1997): A forgalom sebességének műszeres mérése csillapított forgalmú útszakaszokon. Közúti közlekedés- és mélyépítéstudományi szemle, 47 (1). pp. 26-30.

Könyvek, konferencia, kiadványok:

Jankó Domokos, Mocsári Tibor (2019): Közúti közlekedésbiztonság: helyzetértékelés és célkitűzések (2011-2030), III. Magyar Közlekedési Konferencia, Eger

Jankó Domokos (2014): Baleseti adatok nyilvántartása és elemzése. In: Koren Csaba (szerk.,2014): Biztonságosabb közúti infrastruktúra. UNIVERSITAS-GYŐR Nonprofit Kft. pp. 75-98.

Jankó, D., Szénási, S. (2013). Expected impacts of the implementation of ITS on congested periods regarding the Hungarian national road network In: Lindenbach, Á. (szerk.) Moving Toward an Integrated Europe Pan-European eCALL Service in the HeERO Countries Budapest, KTI Nonprofit Kft.,  pp. 72-77.

Jankó Domokos (2012): Baleseti adatok nyilvántartása és elemzése. In: Koren Csaba (szerk.,2012): A közúti infrastruktúra biztonsága. UNIVERSITAS-GYŐR Nonprofit Kft. pp. 227-250.

Szénási, S., Jankó, D. (2007). Orbit – Internetes, közúti dözlekedésbiztonsági döntéstámogató rendszer In: Közlekedéstudományi, Egyesület (szerk.) 6th European Transport Budapest, Viva Média Holding, pp. 131-136.

Szénási, S., Jankó, D. (2006). Black spot treatment system using a „hunting for irregular pattern” process and a safety knowledge-base In: Magyar, Útügyi Társaság (szerk.) On safe roads in the XXI. Century Budapest, Magyar Útügyi Társaság (MAÚT),  pp. 100-105.,

Jankó Domokos (szerk., 1997): Közúti közlekedésbiztonság. Egyetemi tankönyv. Novadat Bt.

Jankó Domokos (1989): A közúti közlekedésbiztonság elméleti és gyakorlati kérdései. II. rész Az országos közúthálózat balesetveszélyes helyeinek azonosítása. Bp. KTI, 171 p.

Jankó Domokos, Holló Péter (1986): Közúti baleseti veszteségek és csökkentésük lehetőségei. Közlekedéstudományi Intézet 19. sz. kiadványa.

Kutatási jelentések:

Jankó Domokos, Siska Tamás (2008): A biztonságos sebességválasztást elősegítő, a közlekedésbiztonsági propagandában felhasználható szakismeretek. Bp. Biztonságkutató Mérnöki Iroda. 91 p. Megrendelő: ORFK-OBB.

Jankó Domokos, Siska Tamás (2007): Megalapozó vizsgálatok sebességkijelzők hazai szabványának elkészítéséhez. Bp. Biztonságkutató Mérnöki Iroda. 91 p. Megrendelő: Magyar Közút.

Jankó Domokos, Siska Tamás (2006): Az ÁAK Zrt. hálózatán történt halálos kimenetelű balesetek adatainak mélyelemzése. Bp. Biztonságkutató Mérnöki Iroda. 83 p. Megrendelő: Állami Autópálya Kezelő Zrt.

Jankó Domokos, Siska Tamás (2006): A halálos kimenetelű közúti közlekedési balesetek mélyelemzése. Bp. Biztonságkutató Mérnöki Iroda. 78 p. Megrendelő: ORFK-OBB

Jankó Domokos, Jákli Zoltán, Siska Tamás (2004): Forgalombiztonsági felülvizsgálat és javaslatok készítése a közlekedésbiztonságot javító költséghatékony megoldásokra. Bp. Biztonságkutató Mérnöki Iroda. Megrendelő: Tolna Megyei Állami Közútkezelő KHt.

Jankó Domokos; Sztraka Judit (1988): A főváros jelenlegi közlekedésének vizsgálata, értékelése és javaslatok. Bp. KTI, 98 p.

Jankó Domokos (1987): A TEM közlekedésbiztonsági és üzemeltetési kérdései. KTI 6. sz. TEM kiadványa. Bp. KTI, 121 p.

Jankó Domokos (1986): A budapesti közúti főhálózat vizsgálata a személysérüléses közlekedési balesetek adatai alapján.  Bp. KTI, 1986. 65 p.

Jankó Domokos, Holló Péter, Takács Károlyné (1984): Közlekedésbiztonsági intézkedéseket értékelő számítógépes programrendszer. “Ante-Post” program System Apps. Felhasználói kézikönyv Bp. KTI, 110 p.

Jankó Domokos (1984): Az 1983 évi közúti biztonsági helyzet. Bp. KTI, 70 p. Megbízó: Országos Közlekedésbiztonsági Tanács.

Jankó Domokos, Holló Péter (1983): IRF összeurópai regionális konferencia 1982. Szófia 8. témájának tömörítvénye. Bp. KTI, 103 p.

Jankó Domokos (1983): A magyarországi közúti közlekedésbiztonsági helyzet értékelése és a balesetek számának rövid távú előrejelzése. Kandidátusi értekezés tézisei, Bp. Transinnov, 20 p.

Kovács Béla, Jankó Domokos, Tompos Dezső (1980) KPM Műszaki Főosztály: A közúti közlekedésbiztonság kérdéseivel foglalkozó nemzetközi szervezetek Európában. Bp. KÖZDOK, 85 p.

Jankó Domokos (1977): A közutak forgalombiztonsága. Témadokumentáció Bp. 272 p. OMKDK — KÖTUKI, 272 p.

Jankó Domokos, Mayer József (1972): Jelzőlámpák optimális beállításának tervezése számítógép segítségével és városi forgalomtechnikai mérések végrehajtása. Bp. KÖTUKI, 61 p.

Jankó Domokos (1972): Közúti forgalom optimális irányításának feltételeivel összefüggő feladatok vizsgálata. Bp. KÖTUKI, 131 p.

Jankó Domokos, Roszmusz András, Mayer József (1972): Kerékpárosok láthatósága éjjel a közúton.  Bp. KÖTUKI, 21 p.

Jankó Domokos (1969): A közúti forgalom optimális irányításának feltételeivel összefüggő feladatok vizsgálata. Bp. ATUKI, 120 p.

 

Bejegyzés megosztása
  • Megosztás Facebook
  • Megosztás Twitter
  • Megosztás LinkedIn
  • Megosztás emailben
https://www.kti.hu/wp-content/uploads/2020/04/gyasz.png 467 700 fokezelo https://www.kti.hu/wp-content/uploads/2022/11/kti-logo-1.png fokezelo2021-01-26 09:53:292021-01-26 11:03:51Dr. Jankó Domokos (1940-2020)

Legfrissebb hírek

  • MAÚT Innovációs Fórum – Innováció és fenntarthatóság az aszfaltburkolatépítésben
  • A „Modellvállalat 2022/23.” verseny 2. fordulójának eredményhirdetése
  • A „Modellvállalat 2022/23.” verseny 1. fordulójának eredményhirdetése
  • 2022-es elismerések a KTI-ben
  • Vizsgálóállomások auditálása – határidő módosítás

INFORMÁCIÓK

  • Hírek
  • Kutatás
  • Örökös tagjaink
  • Kapcsolat
  • közadat.hu
  • Nemek Közötti Egyenlőségi Terv
  • Esélyegyenlőségi Terv
  • Könyvtár
  • Adatkezelés

Legfrissebb hírek

  • MAÚT Innovációs Fórum – Innováció és fenntarthatóság az aszfaltburkolatépítésben
  • A „Modellvállalat 2022/23.” verseny 2. fordulójának eredményhirdetése
  • A „Modellvállalat 2022/23.” verseny 1. fordulójának eredményhirdetése
  • 2022-es elismerések a KTI-ben

DIREKT LINKEK

  • Szolgáltatások
  • Közérdekű adatok
  • Álláshirdetés
  • Projektek
  • Közlöny
  • On-line könyvtár
  • Junior Gyakornoki Program
  • Vasúti Műszaki Bizottság

Kövessen minket

Scroll to top

Ez az oldal cookie-kat használ. Ha folytatja a böngészést a webhelyen, akkor elfogadja a cookie-k használatát

OKTovább

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Adatkezelési tájékoztatók
Accept settingsHide notification only